Sigma 150-600mm f/5-6,3 DG - uživatelská recenze
středa 29. duben, 2015 | 40 komentářů | zobrazeno 45957×ObjektivySigmaV poslední době se na trhu projevil zvýšený zájem fotografů o teleobjektivy s delším ohniskem, na což samozřejmě zareagovala celá řada výrobců fototechniky, mezi kterými samozřejmě nemohla chybět ani Sigma. Tento známý výrobce objektivů, příslušenství ale i samotných fotoaparátů tak na trh přišel hned s dvojicí nových teleobjektivů s hodně dlouhou ohniskovou vzdáleností. Oba objektivy na první pohled vypadají "papírově" velmi podobně, ne-li přímo stejně - stejné však rozhodně nejsou. Oba jsou označeny stejně, tedy Sigma 150-600mm f/5-6,3 DG OS HSM, liší se však doplňkovým označením, kdy jeden je pojmenován jako "Contemporary" a druhý jako "Sport". V následujícím článku se vám tedy pokusím přiblížit, jaký je mezi nimi rozdíl a také jaké jsou jejich parametry, prodejní cena a samozřejmě také jejich optická kvalita.
Sigma 150-600mm f/5-6,3 DG OS HSM - Contemporary
Prvním z dvojice objektivů je verze Contemporary. Tento teleobjektiv je určen spíše amatérským fotografům a na rozdíl od svého "bratříčka" je více kompaktní, o kousek menší ale hlavně také skoro o jeden celý kilogram lehčí. Má opravdu hezký a robustní, moderní design ve stylu, jaký známe u všech novějších objektivů značky Sigma. Je vybaven gumovým těsněním na bajonetu a nechybí ani ultrazvukový motor ostření HSM a nová verze optického stabilizátoru obrazu OS. Součástí balení je měkká polstrovaná brašna, obě krytky a také sluneční clona. Součástí objektivu je také odnímatelná stativová noha a objektivem v ní lze otáčet, přičemž v polohách po 90° je označena ryskou a lehkým zacvaknutím. Ostřící prstenec je úzký, ale má hladký chod, stejně jako mnohem širší prstenec pro zoomování, který je navíc vybaven zámkem proti samovolnému vysouvání a kterým lze zamknout libovolnou ohniskovou vzdálenost. Objektiv je také kompatibilní s USB dokovací stanicí, přes kterou lze objektiv připojit k počítači a aktualizovat jeho firmware, nebo jemně přizpůsobit systém automatického zaostřování, či definovat další nastavení.
Sigma 150-600mm f/5-6,3 DG OS HSM - verze Contemporary.
Sigma 150-600mm f/5-6,3 DG OS HSM – Sport
Druhým z dvojice objektivů je verze Sport. Tento teleobjektiv je již více určen pro profesionálnější použití, čemuž mimo jiné, odpovídá i jeho celkové provedení. Tento objektiv je také již proveden v novém designu objektivů Sigma a je opravdu mimořádně robustní. Už jen když jej vezmete do ruky, tak je hned jasné, že tohle je prostě jiná třída. Při této příležitosti mě hned napadlo ono známé – "tak s tímto by šly opravdu asi i zatloukat hřebíky". Objektiv je rozměrově větší jen o trošku, ale je v podstatě celokovový a je vybaven celkově vysokou odolností proti vlhkosti a prachu. Také tento objektiv je vybaven všemi vychytávkami, které jsem uvedl u předchozího modelu a tak si dovolím jen doplnit, že má například mnohem lépe vyřešeno "zacvakávání" poloh při otáčení ve stativové noze, nebo že stativová noha není odnímatelná, protože vzhledem k hmotnosti se s použitím mimo stativ asi ani moc nepočítá. Maličko jinak je také řešena sluneční clona a přední krytka je již realizována jako látková nasazovací. Zajímavostí je také to, že přední i zadní čočka (u verze Contemporary jen přední) je vybavena speciální antireflexní vrstvou, která navíc současně odpuzuje vodu, mastnotu a nečistoty obecně. Oba objektivy jsou pak také kompatibilní s telekonvertory, přičemž je ale nutno brát v úvahu, že správné fungování automatického zaostřování je garantováno pouze v případě modelu x1,4 a to pouze u nejnovějších zrcadlovek, které umí zaostřovat i při minimální cloně f/8.
Sigma 150-600mm f/5-6,3 DG OS HSM - verze Sport.
Rozdíly mezi oběma objektivy
Zde si dovolím ještě jednou upozornit, že se v tomto případě nejedná ani tak o dvě verze téhož objektivu, ale spíše o dva naprosto samostatné objektivy, byť mají oba "papírově" téměř totožné parametry. O tomto faktu vypovídá zejména to, že oba objektivy mají úplně jinou optickou soustavu a vyšší verze označená jako Sport má ve své optické soustavě o čtyři čočky navíc. Totéž platí pro mechanické provedení, které je u verze sport výrazně lepší a odolnější, i když to podle obrázků, ale ani na pohled není až tak zřejmé. Dalšího rozdílu jsem si všimnul při praktickém fotografování – oba objektivy jsem použil na stejné zrcadlovce Canon EOS 6D a u objektivu Sport nešlo přehlédnout, že o poznání rychleji zaostřuje.
Svišť horský (Marmota marmota) - Krásný svišť horský, vyhřívající se ve večerním slunci.
Při praktickém fotografování je také opravdu znát rozdíl v hmotnosti obou objektivů. Zatímco s modelem Contemporary lze ještě celkem v pohodě fotografovat i z ruky, tak s modelem Sport je to už téměř nemožné – tedy pokud nemáte sílu v rukách jako legendární Arnold. Ale zase pokud se máte o co opřít lokty, tak i s tímto objektivem se dá leccos vyfotit i z ruky. Nicméně je prostě zjevné, že model Sport je opravdu určen především pro fotografování ze stativu, čemuž odpovídá i fakt, že jeho stativovou nohu nelze vůbec demontovat. Naopak u modelu Contemporary stativová noha nejenže jde demontovat, ale v ceně objektivu je i speciální prstenec, kterým lze drážku držáku nohy zaslepit pro dokonalé a pohodlné držení v ruce.
Stativová noha modelu Sport je také propracovanější – zejména v tom smyslu, že má hned tři závity pro upevnění na stativ, abyste mohli zvolit ten nejvhodnější pro správné vyvážení. Nicméně i tak je potřeba počítat s tím, že u obou objektivů se při maximálním vysunutí zoomu opravdu výrazně posouvá těžiště směrem dopředu, na což je potřeba dávat velký pozor, aby se vám (zejména při použití lehčího těla, které funguje jako protizávaží) celá sestava nepřevrhla směrem dopředu. Také celková délka objektivu je při nejdelším ohnisku 600mm opravdu značná, zejména pak v kombinaci s nasazenou sluneční clonou, takže při přesunech při fotografování musíte dávat pozor, abyste s objektivem někde o něco nezavadili. Velmi příjemnou vychytávkou je pak zámek zoomu, který lze navíc uzamknout na libovolné ohniskové vzdálenosti – tímto vylepšeným zámkem zoomu disponují oba objektivy.
Vrabec domácí (Passer domesticus) - Nějak těm zprávám o úbytku vrabců nevěřím, místy je jich až neskutečně mnoho.
Vyšší model objektivu Sport je pak také vybaven samostatnými poutky pro připevnění popruhu na snazší přenášení. Oba objektivy pak mají doslova skvělou a efektní povrchovou úpravu i celkový design. Jejich ostřící i zoomovací prstence pak mají bezproblémový a hladký chod, a ani u jednoho z objektivů nechybí okénko se stupnicí zaostřené vzdálenosti. Zde ještě taky musím zmínit, že oba objektivy mají minimální zaostřitelnou vzdálenost někde mezi 2,6 a 2,8 metru, takže je nutno počítat s tím, že příliš blízko k fotografovanému objektu se nedostanete. Vzhledem k ohniskovým vzdálenostem sice není nijak extra pravděpodobné, že byste vůbec potřebovali jít blíž, nicméně občas se to u menších objektů stát může a tak je dobré na tuto hodnotu pamatovat – viz například ukázková fotografie s vrabcem.
Parametr | Contemporary | Sport |
Rozměry | 105 x 260 mm | 121 x 290 mm |
Hmotnost | 1.930 gramů | 2.900 gramů |
Optická soustava | 20 čoček ve 14 skupinách | 24 čoček v 16 skupinách |
Minimální zaostření | 2,8 metru | 2,6 metru |
Filtrový závit | 95 mm | 105 mm |
Počet lamel clony | 9 | 9 |
O robustnosti objektivu verze Sport svědčí jeho celokovové provedení:
Sigma 150-600mm f/5-6,3 DG OS HSM Sport - kompletně vysunutý kovový korpus objektivu (včetně sluneční clony).
Optická kvalita objektivů
Pokud jde o optickou kvalitu obou objektivů, tak tady musím říct, že jsem byl opravdu velmi mile překvapen. Dovolím si dokonce tvrdit, že oba objektivy patří v dané kategorii telezoomů s proměnlivou ohniskovou vzdáleností k tomu úplně nejlepšímu na současném trhu a to po všech stránkách. Ostrost je opravdu skvělá a to napříč ohniskovými vzdálenostmi i použitými clonami. K mírné neostrosti okrajů samozřejmě dochází, ale opravdu jen v mírné míře a v podstatě jen u fotoaparátů s Full-frame čipem. Ještě efektnější je však využití na fotoaparátech s čipem formátu APS-C, kde samozřejmě okraje odpadají, čímž navíc dochází k dalšímu "prodloužení" ohniskové vzdálenosti díky crop-faktoru, což ocení zejména fotografové zvířat.
Sigma 150-600mm f/5-6,3 DG OS HSM Sport - s nasazenou sluneční clonou.
Zajímavá je také zkušenost, že přesto, že mají oba objektivy úplně jinou optickou soustavu, tak je výsledná kvalita snímků téměř stejná a rozdíl mezi oběma objektivy tak zůstává především v jejich provedení, nebo zaostřování. Jinak jak jsem již řekl, tak ostrost je skvělá, stejně jako další optické vlastnosti. Sférické zkreslení je zanedbatelné, stejně jako třeba chromatická aberace, se kterou jsem se prakticky téměř vůbec nesetkal.
Výslednou kvalitu fotografií můžete posoudit sami na ukázkových snímcích, které si můžete stáhnout na konci článku v plném rozlišení a zcela bez úprav tak, jak byly zaznamenány na paměťovou kartu fotoaparátu Canon EOS 6D, se kterým jsem s těmito objektivy fotografoval. Zde si však ještě dovolím upozornit, že snímky byly fotografovány v základním nastavení fotoaparátu, takže vhodným nastavením, či pečlivým zpracováním formátu RAW by bylo možné dosáhnout ještě o poznání lepších výsledků. Stejně tak při použití fotoaparátů s formátem čipu APS-C, kde odpadnou rohové partie snímků. Začínající fotografy také ještě upozorním, že při delších ohniscích, zejména na 600mm je už velmi malá hloubka ostrosti, takže je nutné fotit s rozmyslem a podle fotografovaného motivu volit správnou clonu, abyste se do hloubky ostrosti vešli. Nejkratší zaostřitelná vzdálenost je poměrně velká, což je vzhledem k ohnisku celkem logické, přesto však lze oba objektivy použít i na makro. Tedy samozřejmě ne na klasické makrosnímky miniaturních detailů, ale třeba na středně velké kytky celkem v pohodě.
Koniklec německý (Pulsatilla vulgaris) - Pokusně fotografovaný koniklec hodně dlouhým ohniskem objektivu.
Příslušenství, cena a závěr
Hovořit u objektivů o příslušenství je trošku neobvyklé, ale v tomto případě je to zcela na místě, protože k oběma objektivům existuje opravdu zajímavé příslušenství. V tomto případě jde především o doslova unikátní USB dokovací stanici Sigma Dock UD-01 se softwarem Sigma Optimization Pro (tento SW si můžete zdarma stáhnout zde: Sigma Optimization Pro). Pomocí této praktické pomůcky můžete aktualizovat firmware objektivu, uživatelsky si vyladit systém automatického zaostřování, nastavení stabilizátoru obrazu a další nastavení. Tady si odpustím podrobnější popis a místo toho vám rovnou předkládám firemní video, kde je práce s tímto příslušenstvím skvěle popsaná.
Ukázkové video v češtině popisující práci s dokovací stanicí Sigma Dock UD-01:
Přestože oba objektivy disponují velmi dlouhou ohniskovou vzdáleností, tak je tu ještě další možnost, jak tuto ohniskovou vzdálenost ještě podstatně prodloužit a to pomocí telekonvertorů. K dispozici je hned dvojice nových telekonvertorů, prvním z nich je telekonvertor Sigma TC-1401, který ohniskovou vzdálenost prodlouží koeficientem x1,4. V tomto případě dokonce funguje i systém automatického zaostřování, ale pouze v případě novějších fotoaparátů, které podporují zaostřování s minimálním clonovým číslem f/8 – například Nikon D7100 nebo D7200. Při použití tohoto telekonvertoru je totiž minimální clona při maximálním ohnisku 600mm právě na hodnotě f/8. Informaci o podporovaných fotoaparátech hledejte přímo v technických specifikacích daného konkrétního fotoaparátu – počet vhodných modelů se stále rozšiřuje. Druhým telekonvertorem je pak model Sigma TC-2001, který ohniskovou vzdálenost prodlužuje rovnou na dvojnásobek, zde však již bez podpory automatického zaostřování, protože minimální clona je tady už příliš vysoká.
Jinak v ceně obou objektivů najdete kompletní základní příslušenství v podobě krytek, stativové nohy a také polstrované přepravní brašny. U modelu Contemporary pak také záslepku drážky stativové nohy po jejím odejmutí pro fotografování z ruky. Z volitelného příslušenství pak lze samozřejmě u obou objektivů použít šroubovací fotografické filtry – můžete použít i filtry originální, protože Sigma je krom jiného i výrobcem těchto filtrů.
Neméně podstatnou je také informace o ceně (zdroj - Megapixel.cz):
Sigma 150-600mm f/5-6,3 DG OS HSM - Contemporary | 28.490,- Kč |
Sigma 150-600mm f/5-6,3 DG OS HSM - Sport | 45.990,- Kč |
USB dokovací stanice Sigma Dock UD-01 | 1.190,- Kč |
Závěrem se pak dostávám k samotným prodejním cenám obou objektivů a dokovací stanice, které najdete v tabulce výše. Zde musím říct, že oba objektivy mohu opravdu jen vřele doporučit, protože celková kvalita je opravdu vynikající a také jejich prodejní ceny jsou velmi dobré. Který ale vybrat? No, to je těžké, ale asi takto – pokud častěji fotíte z ruky a také často nosíte objektiv v batohu na zádech, pak bych doporučil výrazně lehčí a také o poznání levnější objektiv Contemporary. Pokud ale fotíte v náročnějších přírodních podmínkách (expedice, focení v dešti, v prašném prostředí jako jsou pouště a podobně, případně v tužších mrazech) a vyžadujete kromě optické kvality také nekompromisní odolnost ale třeba i vyšší rychlost zaostřování, pak se rozhodně vyplatí připlatit si za skutečně profesionální variantu Sport, která snese bezpochyby fakt hodně. Stejně tak mohu náročnějším fotografům doporučit i zmíněnou dokovací stanici, která je levná a umožní vám opravdu detailní uživatelské nastavení nejen obou objektivů z tohoto článku, ale i dalších novějších objektivů značky Sigma.
Pokud se už rozhodnete pro koupi některého z objektivů, tak si ještě dovolím upozornit, abyste také dávali pozor na to, u kterého prodejce objektiv zakoupíte. Pokud jej totiž zakoupíte z oficiální české distribuce, pak navíc dostanete ještě plnou čtyřletou záruku, což rozhodně není k zahození.
Michal Kupsa
Pokud chcete dostávat informace o dalších nových článcích, použijte prosím odkaz zde: Odběr novinek
Nakonec ještě obvyklá anketa, hlasujte prosím zde:
Celkem hlasovalo 878 lidí
P.S. – Na závěr si můžete jako obvykle stáhnout několik ukázkových fotografií v plném rozlišení. Snímky byly pořízeny fotoaparátem Canon EOS 6D a pro šťouraly jen dodám, že jsou v nejvyšší kvalitě formátu JPG a RAW, tak jak byly fotoaparátem (v základním nastavení) uloženy na paměťovou kartu, tedy zcela bez úprav. Pečlivým nastavením fotoaparátu a hlavně vhodným zpracováním z formátu RAW by bylo možné dosáhnout ještě podstatně lepších výsledků.
Přílohy
- Canon EOS 6D + Sigma 150-600mm Sport (600mm, f/9, 1/800s., ISO 800) [24.39 Mb]
- Canon EOS 6D + Sigma 150-600mm Sport (600mm, f/9, 1/800s., ISO 800) [5.95 Mb]
- Canon EOS 6D + Sigma 150-600mm Contemporary (600mm, f/16, 1/250s., ISO 1600) [23.39 Mb]
- Canon EOS 6D + Sigma 150-600mm Contemporary (600mm, f/16, 1/250s., ISO 1600) [5.04 Mb]
- Canon EOS 6D + Sigma 150-600mm Contemporary (600mm, f/11, 1/500s., ISO 800) [29.78 Mb]
- Canon EOS 6D + Sigma 150-600mm Contemporary (600mm, f/11, 1/500s., ISO 800) [9.76 Mb]
- Canon EOS 6D + Sigma 150-600mm Sport (600mm, f/11, 1/400s., ISO 800) [30.44 Mb]
- Canon EOS 6D + Sigma 150-600mm Sport (600mm, f/11, 1/400s., ISO 800) [10.14 Mb]
- Canon EOS 6D + Sigma 150-600mm Contemporary (516mm, f/10, 1/800s., ISO 800) [25.86 Mb]
- Canon EOS 6D + Sigma 150-600mm Contemporary (516mm, f/10, 1/800s., ISO 800) [7.01 Mb]
líbí se mi recenze a chci objektiv koupit. Mám tělo Canon 5D Mk II a ten podle článku zde https://photo.stackexchange.com/questions/16399/what-apertures-are-required-to-enable-autofocus-including-cross-type-or-high-pr podporuje AF jen do clony 5.6. Jak to bude fungovat na tomto objektivu na ohnisku 600 kde je světelnost jen 6.3? Děkuju
přiznám se, že nevím, protože jsem to zkoušel jen na EOS 6D, kde to ale fungovalo bez problému. Nicméně podle mě by to fungovat mělo.
Zdravím a přeji dobré světlo.
prosím nezkoušel jste jak by se objektivy chovaly na krátkém konci jako portrétní / headshot? Minimální F5 je zjevné omezení, ale zajímalo by mě ostatní chování.
Díky Martin
skvělá volba, ten objektiv nemá chybu. Jinak poloha MO znamená, že je možné ručně korigovat AF i při kontinuálním zaostřování. Custom jsou pak předvolby, které si můžeš uživatelsky nastavit pomocí dokovací stanice - rychlost ostření, korekce zaostření a podobně.
Ahoj a dobré světlo.

Držím palec a přeji dobré světlo.


Děkuji Jiří
moc pěkná recenze, děkuji za ni.
Pořídil jsem si toto sklo ve verzi SPORT.
Nemáte zkušenost s focením noční scény? Konkrétněji památek jako je Chrám Sv. Barbory v KH nebo Chrámu Sv. Bartoloměje v Kolíně,...(osvětleno umělým světlem). Ohnisko kolem 350mm - 500mm. Vzdušná čára k objektu cca 500 - 700m.
Na těle 5D mark 3 se mi nedaří udělat ostrou expozici. Vyzkoušel jsem už dva pevné stativy i různé hlavy, různé nastavení fotoaparátu i objektivu. Nedaří se.
Předem děkuji za odpověď. Martin
Klasicky od vás pěkně napsáno a díky za porovnání obou skel, nicméně píšete skoro doporučení na D7100 a D7200 (pro majitele Nikon), ale co jejich starší bráška Nikon D7000, nebude kombinace kontraproduktivní, žádné pravé ořechové nebo snad na škodu?
I když používám Nikon 70-300 VR (stejný jako dotaz Honzy), delší ohnisko chybí za přijatelnější cenu, proto po verzi Contemporary pokukuji, už z důvodu, že sem si od Sigmy po dlouhém váhání oblíbil 18-35 f1,8 Art na DX čip a tím začínám mít trochu jiný názor na technickou kvalitu jiných skel než Nikon. V článečku nikde nevidím informaci, jestli jsou tyto objektivy ve třídě Art a dokážete srovnat jejich zpracování s výše zmíněným 18-35? A co stabilizátor, jak se vám jeví, třeba s porovnáním u Nikonu 70-300 VR?
Děkuji za odpověď
Má zmysel kupovať takýto teleobjektív k fotoaparátu Nikon d5300, myslím tým či jeho parametre dokážu využiť kvality tohto skla. Ďakujem.


díky za super článek. Chtěl bych se Vás zeptat opět na porovnání dvou objektivů a to konkrétně Sigma 150-500mm a Sigma 150-600mm contemporary. První jsem čirou náhodou objevil před dvěma dny v jednom obchodě, takže ji lze ještě koupit. Nemám zkušenost ani s jedním. Jde o to, že jsme na dalekých cestách, ale dlouhé ohnisko mi zkrátka chybí. Jenomže každé kilo a každý cm navíc je v batohu znát. navíc je kratší verze ještě i o nějakých 400 dolarů levnější. Jste schopen porovnat optické a mechanické vlastnosti těchto dvou objektivů?
Díky
http://www.gvkb.cz/


Zdravím a přeji dobré světlo.

Jinak pokud jde o telekonvertory, tak ty nové jsem zatím neměl k dispozici, nicméně použití telekonvertoru x1,4 bych se nebál.
ohledně mého posledního komentáře, nakonec jsem to našel přímo v odkazovaném článku (je poměrně obsáhlý) a jak píšete, mělo by to fungovat:
"The limitations discussed hereafter generally do not apply to third-party zoom lenses that have maximum apertures of f/6.3 at the long end of the zoom range, as they actually report a maximum aperture of f/5.6 to the camera."