Domů » Články » Recenze » AF-S Nikkor 200–500mm f/5,6 VR - uživatelská recenze

AF-S Nikkor 200–500mm f/5,6 VR - uživatelská recenze

Stará a známá fotografická poučka jasně říká, že pevné sklo je pevné sklo, což samozřejmě bylo myšleno univerzálně, tedy napříč všemi typy a ohnisky objektivů. Toto pořekadlo platí dodnes, i když je pravdou, že fototechnika udělala obrovský krok kupředu a tak už dnes existuje celá řada výjimek. Navíc nejde jen o kvalitu fotografií jako takových, ale často také o praktičnost použití v praxi. No a právě u teleobjektivů je zoom opravdu velkou výhodou, protože když vám například fotografované divoké zvíře přijde přeci jen o pár kroků blíž, tak mu přeci nemůžete říct, ať chvilku počká, protože si napřed potřebujete vyměnit objektiv, nebo aspoň vyndat telekonvertor. Asi právě proto jsou zoomové teleobjektivy poslední dobou čím dál oblíbenější, než jejich ekvivalentní pevná ohniska, byť špičkové kvality.

AF-S Nikkor 200–500mm f/5,6 E ED VRAF-S Nikkor 200–500mm f/5,6 E ED VR - základní parametry: optickou soustavu tvoří 19 čoček (3 z toho z ED skla) ve 12 skupinách, počet lamel clony: 9, minimální zaostření 2,2 metru od roviny čipu, filtrový závit 95mm, rozměry cca 108 x 268 milimetrů a hmotnost 2090 gramů bez stativové nohy, se stativovou nohou je to 2300 gramů.

Na stoupající oblibu zoomových teleobjektivů, zejména těch s delší ohniskovou vzdáleností, samozřejmě reagovali i výrobci a tak se na trhu začaly postupně objevovat objektivy, jejichž ohnisková vzdálenost končila někde na hodnotě 500 nebo i 600 milimetrů - sám jsem nedávno psal recenzi konkurenční dvojice teleobjektivů Sigma s ohniskem 150-600mm a z historického hlediska je nutno poznamenat, že právě Sigma byla v tomto ohledu doslova průkopníkem, protože podobné objektivy má ve své nabídce již dlouhé roky, ale asi předběhla dobu, protože svého času o ně nebyl příliš velký zájem. Nyní je však situace zcela jiná a tak na požadavky trhu reaguje i Nikon, kterému dosud citelně chyběl nějaký delší zoom střední třídy, s maximálním ohniskem delším jak 300mm a přitom s cenou vhodnou i pro náročnější amatéry. Touto "odpovědí" Nikonu je právě nový teleobjektiv AF-S Nikkor 200–500mm f/5,6 E ED VR.

Mechanické provedení a vlastnosti objektivu

Pro potřeby této recenze jsem pro jistotu použil rovnou dvojici těl fotoaparátů, z pohledu náročnějšího uživatele jsem použil FX tělo Nikon D750 a pro pohled spíše amatérský jsem použil DX fotoaparát Nikon D7200. Když jsem konečně nasadil objektiv na tělo a vzal poprvé do ruky, tak první dojem byl naprosto jednoznačný – není to žádná lehoučká plastová hračka. Samotný objektiv váží 2090 gramů, se stativovou nohou pak 2300 gramů, a když k tomu přidáte i tělo fotoaparátu, tak se chtě nechtě blížíte k hodnotě 3 kilogramů. Sám nejsem zrovna drobek, ale tohle prostě na fotografování z ruky moc není – i když krátkodobě jistě ano, ale na delší focení to prostě chce pevný stativ anebo aspoň možnost opory, či stativ jednonohý.

AF-S Nikkor 200–500mm f/5,6 E ED VR AF-S Nikkor 200–500mm f/5,6 E ED VR na těle Nikon D750 AF-S Nikkor 200–500mm f/5,6 E ED VR - sluneční clona HB-71. AF-S Nikkor 200–500mm f/5,6 E ED VR - měkký obal na objektiv.

Vyšší hmotnost však jednoznačně svědčí o použití kvalitnějších materiálů a objektiv jako celek působí mimořádně solidním a hlavně robustním dojmem. Přesto je však potřeba dávat pozor na jednu zásadní věc – přední část objektivu se při zazoomování na nejvyšší ohniskovou vzdálenost 500mm vysune asi o 8 centimetrů. To sice zdánlivě není mnoho, ale vzhledem k tomu, že právě přední čočky jsou poměrně objemné (filtrový závit je 95mm), tak dojde k poměrně zásadnímu posunu těžiště směrem dopředu, takže pozor na dobré dotažení aretace stativové hlavy, aby se vám objektiv nepřevážil a nespadnul i s fotoaparátem a stativem, což by mohlo mít fatální následky.

Na těle objektivu pak najdeme obvyklou dvojici prstenců, pro zoomování a pro zaostřování. Oba nemají ani sebemenší vůli a mají plynulý a hladký chod. To platí zejména pro prstenec zaostřovací, který vzhledem k velikosti objektivu chodí až mimořádně příjemně lehce a snadno, což je velmi důležité při nutnosti ručně přesně zaostřit. Dále pak na objektivu najdeme hned pět přepínačů. Jeden je čistě mechanický a slouží pro aretaci vysunutí objektivu při transportu (což je skoro zbytečné, protože objektiv nemá tendenci se samovolně vysouvat). Další čtyři jsou však již klasické přepínače a slouží pro volbu ručního, či automatického zaostřování. Další pak slouží pro rychlejší funkci automatického zaostřování zkrácením rozsahu zaostřitelných vzdáleností. Poslední dvojice je pak zapnutí a vypnutí optické stabilizace obrazu a přepnutí režimů stabilizátoru.

AF-S Nikkor 200–500mm f/5,6 E ED VR na těle Nikon D750AF-S Nikkor 200–500mm f/5,6 E ED VR na těle Nikon D750 - už od pohledu je zřejmé, že tohle není žádný drobeček.

Standardem je pak obvyklé gumové těsnění kovového bajonetu, proti vnikání vlhkosti a prachu, stejně jako dvojice krytek objektivu. V ceně je pak zahrnuta i kruhová bajonetová sluneční clona, kterou lze při transportu nasadit na objektiv opačně, aby nezabírala místo. Součástí dodávky je i robustní stativová noha a také měkký obal na objektiv. Objektivu tak z hlediska mechanického provedení a vybavení opravdu nechybí vůbec nic a sice by možná mohl být maličko lehčí, ale zato je opravdu mimořádně robustní a kvalitní. Zmínit musím i zdařilou ergonomii a design, snad jen s jedinou drobnou výhradou, že stativová noha mohla být ještě maličko delší s ohledem na posun těžiště – ale to už jsem opravdu hnidopich, protože samozřejmě také záleží na použitém těle, případně na použití bateriového gripu.

Funkce, praktické použití a optické vlastnosti

Z hlediska funkcí a jejich praktického využití jde především o automatické zaostřování, které jsem důkladně vyzkoušel na obou fotoaparátech a jak na Nikon D750, tak i na Nikon D7200 fungovalo prostě na jedničku. Rychlé, spolehlivé a hlavně naprosto přesné, což je klíčové především s ohledem na fakt, že zejména při ohnisku 500mm je hloubka ostrosti často velmi malá. Autofokus neměl problém ani s rychleji se pohybujícími objekty za špatných světelných podmínek. Stejně dobře se osvědčil optický stabilizátor obrazu VR – sice nejsem schopen exaktně posoudit nebo změřit jeho účinnost, ale dle svých dlouholetých zkušeností mohu říct, že stabilizátor je opravdu velmi výkonný a při praktickém nasazení mi opravdu výrazně pomáhal. Zejména při fotografování z ruky, nebo vleže bez stativu, je u takto dlouhého ohniska stabilizace opravdu k nezaplacení.

AF-S Nikkor 200–500mm f/5,6 E ED VR - detail stupnice. AF-S Nikkor 200–500mm f/5,6 E ED VR - optická soustava objektivu. AF-S Nikkor 200–500mm f/5,6 E ED VR - MTF křivky pro 200mm. AF-S Nikkor 200–500mm f/5,6 E ED VR - MTF křivky pro 500mm.

Ještě podstatnější ale jsou optické vlastnosti objektivu a tohle je asi vůbec nejsilnější stránka tohoto objektivu. Vezmu to od konce a začnu od těch méně podstatných parametrů, jako je v tomto případě třeba vinětace, která, pokud tu vůbec nějaká je, tak je naprosto nepatrná a zcela zanedbatelná - já ji ale nezaznamenal vůbec. Prakticky stejná situace je u chromatické aberace, kterou tento objektiv jednoduše nezná. Při focení se dvěma těly fotoaparátů a tímto objektivem jsem se docela vyblbnul, ale chromatická aberace se prostě vůbec nedostavila – v tomto ohledu jsem takovýto výsledek snad ještě nikdy neviděl za celou svoji praxi. Stejných výsledků jsem pak dosáhnul i s ohledem na protisvětlo, kde jsem dokonce zkusil i přímé protisvětlo – tedy slunce v záběru (u čehož jsem si málem vypálil díru do oka :-D ), ale po odlescích ani památky. Pouze při nepřímém protisvětle se může ukázat lehký závoj, který ale neovlivňuje ostrost a může být spíš i efektní. Nicméně mu snadno zabráníte důsledným použitím sluneční clony.

Přímého protisvětla se bát nemusíte, navíc je hloupost míři tímto objektivem do slunce:

AF-S Nikkor 200–500mm f/5,6 E ED VRAF-S Nikkor 200–500mm f/5,6 E ED VR - ukázka slunce v přímém záběru. :-)

Poměrně významné je u objektivů s delším ohniskem také podání částí snímků mimo hloubku ostrosti, tedy takzvaný bokeh. Tady je hodnocení vždy trošku obtížené, protože velmi záleží na samotné fotografované scéně a hlavně na jejím pozadí – tedy ve smyslu barevnosti, kontrastnosti a struktuře pozadí. Velmi samozřejmě také záleží na vzdálenosti fotografa od objektu, stejně jako vzdálenosti objektu od pozadí. Nicméně objektiv AF-S Nikkor 200–500mm f/5,6 E ED VR je vybaven devítilamelovou clonou s kruhovým otvorem (což je pro hezký bokeh klíčové) a na výsledku je to znát, zejména v případě, kdy věnujete také volbě vhodného pozadí aspoň minimální pozornost.

No a závěrem to nejpodstatnější – ostrost kresby objektivu. Tady bych to opět shrnul do jediného slova, že ostrost je prostě vynikající. Při praktickém fotografování si s ohledem na ostrost vůbec nemusíte lámat hlavu s tím, jakou clonu jste použili, nebo na jakou ohniskovou vzdálenost fotíte. Prostě to není vůbec podstatné, protože objektiv AF-S Nikkor 200–500mm f/5,6 E ED VR je opravdu velmi ostrý při libovolné kombinaci těchto hodnot. Při práci se díky tomu můžete plně soustředit pouze na to nejdůležitější, tedy na samotné fotografování, kompozici a hloubku ostrosti, což je ve své podstatě ideální stav. Špičková ostrost vynikne zejména v případech, kdy má fotografovaný objekt jemnou strukturu, kde opravdu zachytí každý detail – viz třeba ukázkovou fotografii Kladrubského koně (v ukázkách ke stažení v plném rozlišení hned první snímek).

Starokladrubský kůň - ukázkový praktický snímek:

Starokladrubský kůňStarokladrubský kůň - Starokladrubský kůň je unikátní a taky nejstarší české plemeno.

Závěrem snad jen jedna malá poznámka, určená především začátečníkům, kteří s takto dlouhým ohniskem ještě nemají příliš mnoho zkušeností. Při fotografování na maximum, tedy na 500mm je potřeba brát v úvahu velmi malou hloubku ostrosti a přizpůsobit tomu clonu, aby se vám fotografovaný objekt vešel do hloubky ostrosti. Pro jistotu ještě dodávám, že to není vada objektivu, ale fyzikální zákon, týkající se všech objektivů s takto dlouhou ohniskovou vzdáleností.

Příslušenství, cena a závěr

Z možného příslušenství připadají v úvahu hlavně telekonvertory – pokud by se někomu přeci jen zdálo ohnisko 500mm málo, tak může sáhnout do nabídky telekonvertorů značky Nikon. Vzhledem k tomu, že objektiv má pevnou světelnost f/5,6 tak při použití telekonvertoru Nikon TC-14E, tedy s násobkem ohniska x1,4, je výsledná světelnost f/8 a na novějších zrcadlovkách vám bude fungovat i automatické zaostřování. Použití můžete i telekonvertory s násobkem ohniska x1,7 a x2,0 ale tady již musíte počítat s tím, že k dispozici budete mít už jen manuální zaostřování.

Už dlouho jsem nebyl z žádného objektivu tak nadšen a přitom je tu na závěr ještě jedno velké plus v podobě prodejní ceny. Nový teleobjektiv AF-S Nikkor 200–500mm f/5,6 E ED VR se totiž aktuálně (11/2015) prodává za cenu kolem 40.990,- Kč včetně DPH, což lze považovat za cenu opravdu velmi dobrou, skoro bych řekl až překvapivě dobrou. Za vynaloženou sumu získáte opravdu nekompromisně dobrý objektiv, u kterého jsem marně přemýšlel, co bych mu asi tak vytknul a stále mě nic nenapadá. Jediné, co mě napadá, je výrok mého kamaráda a skvělého slovenského fotografa Paliho Hradiského, kterému když se něco líbí, tak říká: „Aj ja to chcem!“. :-)

Michal Kupsa

P.S. - Pokud chcete dostávat informace o dalších nových článcích, použijte prosím odkaz zde: Odběr novinek

Tak na úplný závěr ještě jedna perlička, viz popis pod fotkou:

Perlička na závěrPerlička na závěr - stojím na vysoké skále nad Vltavou a hluboko dole a daleko (řádově pár set metrů) je na vodě bójka, tak ji jen tak mimoděk fotím. Doma u PC zjišťuji, že na bójce je vidět i pavučina, která na ní visí ....
Foto bez úprav, jen zmenšení, výřez v pravém dolním rohu pak pouze 100% výřez z nijak neupraveného JPG přímo z foťáku.
Exif: Nikon D7200 + AF-S 200-500mm (ISO 1400, clona f/8, čas 1/800 vteřiny, ohnisko 500mm) a foceno z ruky (!!).

Nakonec ještě obvyklá anketa, hlasujte prosím zde:

Anketa: Jak se vám líbí nový objektiv AF-S Nikkor 200–500mm f/5,6 E ED VR ?

Celkem hlasovalo 271 lidí

Aktuální vývoj ceny objektivu AF-S Nikkor 200–500mm f/5,6 E ED VR na českém trhu:

 

P.S. – Na závěr si můžete jako obvykle stáhnout několik ukázkových fotografií v plném rozlišení. Snímky byly pořízeny fotoaparátem Nikon D750 nebo Nikon D7200 a pro šťouraly jen dodám, že jsou v nejvyšší kvalitě formátu JPG a NEF (RAW), tak jak byly fotoaparátem (v základním nastavení) uloženy na paměťovou kartu, tedy zcela bez úprav. Pečlivým nastavením fotoaparátu a hlavně vhodným zpracováním z formátu NEF (RAW) by bylo možné dosáhnout ještě podstatně lepších výsledků. Všechny ukázkové fotografie jsou fotografované z ruky, bez použití stativu.

Přílohy



Váš komentář k článku

Pište prosím jen komentáře, kterými se vyjadřujete k tématu. Políčka označená červenou hvězdičkou jsou povinná a bez jejich vyplnění nebude Váš text uložen v databázi. viz nápověda


*
*
1179169
*
:-) :-D :-| :-( ;-) ;-D :cool:
Jiří Engliš
Opravdu těžko uvěřitelné snímky s úžasným rozlišením.
K dokonalosti recenze by scházelo jen použití různých telekonvertorů a jejich vliv na kvalitu snímků :cool:
I tak díky za působivé zhodnocení objektivu.
Michal Kupsa
To bych je musel mít k dispozici. :-)
Jinak ale většinou platí, že nejlepší je telekonvertor stejné značky, jako objektiv, tedy například nedávat na Nikon telekonvertor Sigma a podobně. No a čím silnější telekonvertor, tím větší je negativní vliv na kvalitu.
Jinak díky za podporu a zdravím.
Radim Pavlů
Ahoj Michale, mám Nikon 1 J5 (bezrcadlovku). Fotím zvířata ve volné přírodě pro radost a cvakání zrcadlovek je mnohdy nevhodné a docela hlučné. Mám na něm objektiv 70-300mm 4,5-5,6VR a hodně fotím z ruky. Když najdu pěkné místo stavím stativ. Který objektiv by byl pro mě vhodnější na ostré snímky z větších vzdáleností? Sigma 150-600mm f/5-6,3 DG OS HSM - Contemporary nebo AF-S Nikkor 200–500mm f/5,6 VR? Dalo by se říci, že hloubka ostrosti na 500mm u Sigmy je srovnatelná se 400mm na Nikonu? Nejdelší ohniska mají téměř vždy již velkou neostrost. Bude mi funfovat AF i u Sigmy?
Michal Kupsa
Ahoj Radime, hloubka ostrosti je při stejném ohnisku vždy stejná, bez ohledu na výrobce. Jinak já řešil podobné dilema a skončil jsem právě u Nikon 200-500. I když i ta Sigma je taky dobrá, litovat nebudeš ani s jedním. :-)
Anton Martinec
Musím souhlasit, objektiv je mimořádně povedený. Používám ho necelý rok jak na nikon d5 a d810 tak i na nikon d500 a musím říct že mi v mnoha případech nahrazuje pevné skla typu 400mm a 600mm. Nejlepší kombinace pro mě je zlate trio f2,8 pevná 300 VRII a právě peckovej 200-500. Mimochodem 400 a 600 mají trochu horší kontrast než 200-500.
Jediný mínus toho objektivu je ten že mohl vyjít na světlo o pár let dříve a mohl jsem mít místo 400 a 600 nové auto :)
Michal Kupsa
S tím mohu jen souhlasit - i když, jak se říká, pozdě ale přece. :-)
Bllemby
Dlouho jsem váhal, zda toto sklo a nebo Nikkor 300 f/4. Rozhodl to za mně prodejce, který mi ho objednal bez předešlé domluvy. Dnes jsem za to rád. Koupil jsem ho na focení dostihů. Hned jak přišel, jsem si ale řekl. když už je doma zkusím s ním divadlo. Vyšlo to dobře. A tak jsem neodolal a vzal ho i na koncert. I ten se s ním dá fotit super. Používám ho ve spojení jak s D750, tak i s D7100. Jsem opravdu vděčný jak Michalovi za recenzi, která mně posunula ke koupi, tak i Nikonu, že za málo peněz (relativně) mám hodně muziky :-)
Michal Kupsa
Díky, já si ho nakonec taky pořídil, většinou používám na D7200 a taky na něj nedám dopustit. Nejlepší investice za posledních několik let. :-)
Václav
Pěkná recenze! Po týdnu používání tohoto objektivu mohu potvrdit, že je to skvělý nástroj! Jsem rád, že jsem při váhání mezi Sigmou C a Nikkorem dal přednost tomuto...
Michal Kupsa
Díky, s tím mohu jen souhlasit - sám jsem na tom podobně. :-)
pavel
Dobrý večer, prosím o radu. Nikon D5300 + dobrý zoomový teleobjektiv. Jsem amater který velice rád fotí. Ale pěkné fotky. A prosí ještě o radu s širokoůhlím teleobjektivem 180 stuňů všemi směry. Velice děkuji za Vaši radu.
Michal Kupsa
No, zrovna teleobjektiv, o kterém je tento článek je opravdu velmi dobrý. 180° na úhlopříčce pak pokrývá například rybí oko AF DX Nikkor 10,5mm f/2,8 Fisheye: http://www.michalkupsa.cz/technika/nikon-105mm-f-28-fisheye.html
Katka Č.
Zdravím a děkuji za Vaše užitečné recenze, které jistě pomohou spoustě zapálených fotografů a velmi ráda je čtu.
Rád bych se Vás zeptala, jaký objektiv byste poradil, nebo preferoval z již recenzovaných telezoomů.
Sigma Sport, Contemporary, Tamron, nebo Nikon?
Fotím sport i zvířata, nejsem profesionálka, nefotím v poušti, savaně ani v 4tis. metrech ve sněhu. Fotím pro kluby na krajské úrovni fotbal, tenis a atletiku.
Jsem si vědoma rozdílu váhy, ohniskové vzdálenosti a ceny. Osobně se rozhoduji mezi Sigma Sport a tímto Nikonem, který se zatím jeví parádně. Fotím na D7100.
Díky

Michal Kupsa
Momentálně také uvažuji nad přeskupením své fotovýbavy a přestože jsem měl možnost si všechny objektivy vyzkoušet (kromě Tamronu, této značce dlouhodobě nedůvěřuji), tak se přiznám, že sám váhám - Sigmu Sport jsem z výběru vyloučil, protože je sice vynikající, ale na mé potřeby již příliš těžká a taky drahá (zde je navíc cena hlavně o špičkovém mechanickém provedení, opticky není velký rozdíl proti Contemporary).
Zůstává tedy Sigma Contemporary versus Nikon a tady je to opravdu těžká volba, protože oba objektivy mají svá plus i mínus. Sigma má delší ohnisko, je levnější a také maličko lehčí + delší záruka. Nikon je zase opravdu nekompromisně kvalitní - přijde mi, že je opticky mírně lepší, má výkonnější stabilizátor a přesnější AF.
Pro mé potřeby zatím mírně vede Nikon, ale ještě nad tím budu dumat dál - ono je to nejen o osobních preferencích, ale také o celkovém zasazení do výbavy, telekonvertorech atd ....
Tak nevím, jestli jsem Vám pomohl. :-)
Michal Kupsa alias "Kapsa" - Webová prezentace - ! Všechny zde publikované fotografie jsou chráněny autorským zákonem !
Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace