Domů » Články » Tipy na výlety v ČR » Opuštěná trať Ostrov nad Ohří - Jáchymov

Opuštěná trať Ostrov nad Ohří - Jáchymov

Snad jakožto každý tramp, tak i já mám moc rád vlaky, vláčky, úzkokolejky, parní lokomotivy a tak všelijak podobně. Avšak nejen vlaky samotné ale i všechno kolem nich, tedy zajímavé tratě, stanice, tunely a také zajímavé historie a příběhy. Ne že bych zase byl vyslovený železniční znalec, nádražáckou hantýrkou zvaný šotouš, jen to na mě prostě všechno dýchá romantikou. Vlak pro mě není jen pouhým dopravní prostředkem ale přímo symbolem cestování, vandrů a kouzelné atmosféry s tím spojené. No a právě takovou správně romantickou atmosférou na mě doslova dýchají pozůstatky železniční tratě Ostrov nad Ohří - Jáchymov.

Tunel na opuštěné trati najdete zde:

 

Tato trať také měla a má velmi zajímavé a pohnuté osudy. Již v roce 1883 byla vydána předběžná koncese na výstavbu trati avšak ještě dalších 12 let trvaly úřednické tahanice o to, zda trať má vůbec smysl, zda má nebo nemá být postavena a také zda vůbec projekt odpovídá přísným drážním bezpečnostním předpisům (zejména kvůli prudkému stoupání). No, ať si pak někdo stěžuje na dnešní úřady, když už tehdy to trvalo takovou dobu. :-) V roce 1895 pak již byla konečně vydána finální koncese, kterou získala vídeňská firma Gross, která na jaře roku 1896 zahájila samotnou stavbu trati jako takové. Celá trať byla dlouhá 8,8 kilometru a měla pět stanic: Ostrov nad Ohří, Ostrov nad Ohří - zastávka, Dolní Žďár, Horní Žďár a Jáchymov. Hotová trať pak ještě nakonec málem neprošla závěrečnou revizí, protože již tak vysoké naprojektované stoupání bylo nakonec v terénu ještě překročeno a dostalo se pak až na 52,6 ‰, což už je opravdu hodně (nejstrmější trať v Čechách). Dalším problémem byl 18,3 metru dlouhý tunel ve skále před Jáchymovem, který bylo ve velmi tvrdém masivu nutno prorazit ručně, protože kvůli blízkým stavbám bylo použití trhavin vyloučeno. Na tunelu se muselo dokonce pracovat 24 hodin denně, aby se vůbec podařilo stihnout termín dokončení. Nakonec ale všechno dobře dopadlo a 21.12. 1896 byl vypraven slavnostní první vlak a den před Štědrým dnem, tedy 23.12.1896 byl zahájen pravidelný provoz. V úvodním nadšení se dokonce uvažovalo i o prodloužení železnice až na Boží Dar a do Kovářské, ale nakonec se od toho záměru upustilo, pro vysokou technickou náročnost takové stavby v horském terénu.

Ledopád v tuneluLedopád v tunelu - Tunel není zevnitř celý vyzděný a tak se na hraně skály a vyzdívky vytvořil parádní ledopád.

Ale ani po zahájení pravidelného provozu to však ale nebylo snadné a provoz na trati se potýkal s provozními problémy. Přes opravdu vysoké stoupání nebyla železnice ozubnicová a vlaky tahaly běžné lokomotivy, které výstup zvládaly na hranici svých možností. Problémy se objevovaly i u vagónů, zejména u technicky nevhodných přímých vozů z Prahy, určených pro lázeňské hosty. V zimě se pak zase často stávalo, že celý klak uváznul ve sněhových závějích, což se občas nevyhnulo ani váženým cestujícím, jako třeba v roce 1904 rumunskému regentovi, který se vracel z léčebného pobytu v Jáchymovských lázních. Postupem času se ale čím dál tím víc ukazovalo, že osobní doprava je tu nerentabilní a tak byla postupně omezována a od 15.12.1934 pak byla zastavena úplně. Pak se napřed uvažovalo dokonce o demolici tratě, od čehož bylo nakonec upuštěno a zvažovaly se možnosti, jak situaci vyřešit například pomocí nových motorových vozů. V roce 1937 se pak dokonce uvažovalo o elektrifikaci ale ani k tomu nakonec nedošlo a to i přesto, že na tento projekt již byly vyčleněny potřebné finance. Obnovení osobní dopravy se pak pohnulo kupředu paradoxně až za okupace, kdy Německé říšské dráhy obnovily provoz od roku 1941 a denně jezdilo dokonce až 12 párů vlaků. S koncem války opět skončil i provoz na trati a začátkem roku 1946 se dokonce opět jednalo o jejím úplném zrušení. Nakonec však ale vše dobře dopadlo a od 7.10.1946 byl provoz opět obnoven a to hned 7 páry osobních vlaků denně. Rostla návštěvnost lázní i těžba uranu a s tím i provoz na trati. Přesto však byla osobní doprava na trati definitvně zrušena o 11 let později a to i přes nesouhlas některých institucí. Poslední osobní vlak tu projel 3.8.1957 a krátce poté začalo postupné rozebírání trati a kompletní snesení kolejí.

Dnes tu již koleje nenajdete, zachovalo se jen několik propustků, malý můstek a hlavně krásný tunel kousek před Jáchymovem, který je stále ve velmi dobrém stavu. Skvěle je však zachována většina samotného tělesa trati, které přímo láká k pohodové procházce. Najdete ho snadno, vede vpravo vedle silnice z Ostrova do Jáchymova, o kousek výš ve svahu. Pokud pojedete autem, jistě si najdete vhodné místo k zastavení, pak už se na trať snadno dostanete a po ní se můžete krásně projít. Případně můžete dojet do Ostrova, pak autobusem do Jáchymova a odsud si můžete projít celou trať pěkně dolů z kopečka dolů zpět do Ostrova. Pokud si ale chcete opravdu užít tajuplnou atmosféru opuštěné trati, tak si pospěšte, protože v plánu je přestavba na cyklostezku, která bude asi realizována již letos. Pokud si ji naopak chcete projet na kole, tak ještě chvíli vyčkejte, až bude celý projekt dokončen.

Příznivcům geocachingu pak doporučuji stylovou kešku GCRQE5

Galerie k článku Opuštěná trať Ostrov nad Ohří - Jáchymov

Opuštěná trať Ostrov - Jáchymov | fotografie
Opuštěná trať Ostrov - Jáchymov
Prudké soupání | fotografie
Prudké soupání
Tady býval můstek .... | fotografie
Tady býval můstek ....
Trosky můstku | fotografie
Trosky můstku
Plánuje se úprava ? | fotografie
Plánuje se úprava ?
Sedmý kilometr | fotografie
Sedmý kilometr
Tunel se blíží | fotografie
Tunel se blíží
Ledopády | fotografie
Ledopády
Pamětní kámen | fotografie
Pamětní kámen
Na sever | fotografie
Na sever
Ledopád v tunelu | fotografie
Ledopád v tunelu
Mohutnost ledopádu | fotografie
Mohutnost ledopádu
Na jih | fotografie
Na jih
Jižní portál | fotografie
Jižní portál
Kořen smrku | fotografie
Kořen smrku
Trať směrem k Ostrovu | fotografie
Trať směrem k Ostrovu


Váš komentář k článku

Pište prosím jen komentáře, kterými se vyjadřujete k tématu. Políčka označená červenou hvězdičkou jsou povinná a bez jejich vyplnění nebude Váš text uložen v databázi. viz nápověda


*
*
6214421
*
:-) :-D :-| :-( ;-) ;-D :cool:
Nina
My jsme byli tu https://www.honourandgrace.com/cs/ a šli jsme se do Jáchymova projít (včetně této trati) a opravdu je to moc pěkné městečko. Doporučuji všem :)
Michal Kupsa
Jo, hlavně ta bývalá trať je fakt super. :-)
Miroslav Palfi
Dobrý den, pěkný článek. Pokud chcete další tipy na výlety, navštivte mé stránky www.palfi.cz. Tam je tipů spousta - Jáchymov a okolí má co nabídnout.
Michal Kupsa
Jo, jo, je to tam moc pěkné, díky a zdravím.
Jan Prokeš
Dnes je z trati krásná cyklostezka,,do Žd´áru 30 min. pěšky.Žiji zde 65 let,a jel jsem červeným motorákem s boudičkou na střeše,kam lezl mašinfíra po žebříku.Stojí v technickém muzeu v Praze.Pana Weisse bych rád opravil,Ostrov nad Ohří bývalo na místních tabulích na silnici v době ,kdy měly modrou barvu se zlatým písmem.Zřejmě proto,že docházelo často k záměnám pošty.Po zavedení PSČ se postupně upouštělo od celého názvu,místo bylo dáno číslem.
Michal Kupsa
Díky za připomenutí, tu cyklostezku si budu muset konečně projet. :-)
Vladimír Kříž
Dobrý den. Pokud se zajímáte o historii Ostrovska a okolí tak se s váma rád podělím o mého koníčka. Provozuji stránky na Facebooku kde se tomuto tématu věnuji. Jako Ochutnávku vám zde dávám odkaz na malé video o trati Ostrov Jachymov.
https://www.facebook.com/photo.php?v=715983418415892&set=vb.546873525336976&type=3&theater
Michal Kupsa
Děkuji za odkaz, rád se kouknu ! :-)
Andy1950
Pekný článok. Chcem sa opýtať. Ja si pamätám, že po zrušení osobnej dopravy trať slúžila ako vlečková koľaj z podniku Škoda na stanicu do Ostrova. Vozili po nej vagóny naložené trolejbusmi.
Michal Kupsa
Díky, jinak to bylo přesně tak, část trati pak ještě sloužila jako vlečka do fabriky na trolejbusy.
Miroslav Černý
Dobrý den,

váš článek je velmi zajímavý i pro mne občana Ostrova (starousedlíka). Pouze bych dodal, že se v současné době již dokončují stavební práce na stavbě s názvem: Cyklostezka Ostrov – Jáchymov a to na větší části této bývalé dráhy od Horního Žďáru směrem do Jáchymova při silnici I/25.
Tunel však v dobrém stavebně technickém stavu nebyl a došlo ke stavebním úpravám u hlediska bezpečnosti osob.

Michal Kupsa
Tak to abych se tam zase zašel kouknout, jak to vypadá teď. Díky za info a zdravím.
Zdeněk
Pane Michale, bylo to jako už někoílikrát předtím v našich dějinách. Soc.dem se rozpadla v r. 48 na pravé a levé křídlo. Levé se v čele s Filingerem spojilo s komunisty, pravé bylo vystaveno pronásledování. Zažil jsem to v nejtěsnějším okolí, kdy pan Havelka tajemník soc dem ve Žluitcích emigroval s celou rodinou v našem bývalém autě.Ti lidé které jsem jmenoval.byli soc. dem. ministři.Mě bylo cca 13 let,ale intezivně jsem se o politiku zajímal a dcera pana Havelky byla můj sexuální idol.
Michal Kupsa
Jo, jo - historie se (bohužel) opakuje. :-(
Zdeněk
Ještě dodatek, byl jsem vlakem v Jáchymově na školním výletě, byl to krásný zážitek. Nádraží bylo na stráni naproti Radium paláci. Odtadud jsme jeli do muzea a spali jsme v budově pozdějšího hraničního přechodu,který se jmenoval Mayerovka.Nevěděli jsme tenkrát, bylo li to po ministrovi Mayerovi,který tam přespal než emigroval, nebo to byl jiný Mayer.Měl tam tenkrát přespat i ministr Laušman. Poté uzavřeli komunisti celý prostor a postavili ostnaté dráty jako na západní hranici. Bylo totiž přes NDR tenkrát možné utéct až do Berlína a tam přejít přes Charlie Check Point na západ.
Michal Kupsa
Zajímavá historie, nicméně se přiznám, že ministr toho jména mi fakt nic neříká, budu si to asi muset ještě nastudovat.
Zdeněk
Ostře nesouhlasím s názorem Járy.Je nějak mimo,občas do lázní jezdím a je tam docela živo. Je mi 77 let a kromě nákupu, který mi ukradli bezdomovci na zastávce autobusu,mi ještě v životě nikdo nic neukradl.Zajímalo by mě, kdo ho tak hrozně okradl,vidím kolem sebe samé bohaté a spokojené lidi, kteří,protože to je takový český folklór nadávají na Rakousko,na první republiku,na Protektorát na poválečnou šmelinářskou néru, na komunisty a nyní zase na vládu.Bezdomovci jsou zde díky tomu, že nemůžeme mít zákon o příživnictví,který byl správně po pádu komunizmu zrušen.
Michal Kupsa
Zdeňku, s tím, co jste napsal, mohu jen souhlasit. :-)
Jára
Ano několikrát jsme trať až k tunelu prošli. Pro mne samotného to bylo znamení, že když dojdu z Jáchymova až k tunelu a zpět do Jáchymova sice s přestávkami ale to nevadí bylo to znamení, že lázně opět pomohly. Dnes ale bohužel díky naší vládě, která vše rozkradla do lázní nemůžu z fin. důvodů a tak mi zbývá než si opět vzít 2 franc. hole a jít si sednout na lavičku před dům která je cca 50 metrů od domu a tam za pěkného počasí sedět. Lázně, které pomáhali lidem dnes zejí skoro prázdnotou a čekají na cizince až přijedou. České lázně pro čechy nejsou my můžeme chcípnout. To naše vláda potřebuje!!!!!:-):-):-):-):-):-|:-|:-|:-|:-|:-|:-|
Michal Kupsa
Díky za komentář, nicméně váš názor nesdílím a o politice se mi tu fakt diskutovat nechce. I tak přeji hodně zdraví a zdravím.
Jiří Weiss
Máte pravdu z názvem v jízdním řádě. To je ale také špatně- ačkoli zástávka se vlastně může jmenovat i jinak než město. Tento "přívlastek" byl chybně přidán a používal se i v ofic jméně města- po revoluci vše ale bylo upraveno. Ostrov nad Ohří- jak se léta uvádělo a v ČD to dožívá prostě úředně nikdy nebyl. Vždy jen Ostrov. Třeba příklad Lokte - kde také vede zrušená trať. Loket je správně nad Ohří. V bývalém režimu se ale také chybně uvádělo jen Loket. Tohle ale nic nemění na tom, že jste upozornil na krásnou trať a na to, že co šlo dříve už ani nejsme schopni udržet.
Michal Kupsa
On to není jediný případ, kdy se stanice jmenuje jinak, než město samotné a je to většinou právě kvůli tomu, aby se nepletly stejné nebo velmi podobné názvy a jména. Ale máte samozřejmě pravdu, že je v tom často chaos - já taky bydlím na Hradištku ale někde se pořád uvádí Hradištko pod Medníkem. :-)
Ale to je fuk, teď jsem hlavně zvědav, co bude s tou tratí dál, jestli z toho bude aspoň ta cyklostezka, jako se to stalo třeba u Přybyslavi.
Jiří Weiss
Krásný článek, nádherná nostalgie a škoda, že se toto dílo nedochovalo. Podobný osud je na trati Loket- Krásný Jez. A jen málo k místu určení. Ostrov nad Ohří neexistuje a nikdy oficiálně neexistoval. Správně pouze Ostrov.
Michal Kupsa
Díky, to jsem moc rád, že se článek líbí. Nicméně nemáte pravdu, protože oficiální název města je sice jen Ostrov ale železniční stanice se jmenuje Ostrov nad Ohří a to i v současném jízdním řádu - koukněte třeba na iDOS. Je to asi proto, aby se to nepletlo s jinými Ostrovy, kterých je v ČR hned několik.
ivan
dobrej článek ...
Michal Kupsa
Taky v podstatě vzniknul díky tobě! :-)
Petr
Dobrý zdar Petr
Michal Kupsa
Díky ! :-)
tomy.22
Perfektní článek. jako ostatně pokaždé.Jen mně štve že nevím kam, díky tvým doporučením, jet dříve. ;-)
Michal Kupsa
Díky, tolik těch tipů ale zase zatím není. Nicméně už mám rozpracovaný další .... ;-)
kulhal
Díky za tradičně hezký článek. Na keši jsem byl jen pár dnů před tebou a můžu potvrdit: Všechno, co píšeš, je pravda :-)
Michal Kupsa
Jejda, tak to je škoda, že jsme se tam nepotkali, už jsem se dlouho s nikým nepotkal u kešky .... :-)
Michal Kupsa alias "Kapsa" - Webová prezentace - ! Všechny zde publikované fotografie jsou chráněny autorským zákonem !
Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace