Domů » Články » Tramping » Mňoucké Jizerky 2018

Mňoucké Jizerky 2018

Hospodskej Koza z Jizerek, je mezi trampy doslova žijící legendou a nám, tedy celé T.O. Mňouci, je velkou ctí, že jsme spolu dobrými kamarády a to již po mnoho let. Vlastně už tak dlouho, že ani sám nevím, kdy jsme na osadním vandru zavítali ke Kozovi poprvé a ani kdy Koza poprvé dorazil k nám na náš potlach. Letos ale někdo přišel se skvělým nápadem, že když už v tomto roce klasický potlach dělat nebudeme (minulé ročníky byly opravdu velmi vyčerpávající), tak že by nebylo špatné spojit to dohromady a místo potlachu spáchat osadní velkej vandr, zakončený večírkem v Oldřichovském sedle, tedy u Kozy na Hausmance. Návrh se setkal s velkým ohlasem a tak bylo brzy jasno, že na konci září pojedeme na pár dnů do Jizerek.

Mňoucké Jizerky 2018Mňoucké Jizerky 2018 - hrdinná úvodní sestava (+ samozřejmě já) vyrážející už od úterý vstříc Jizerským hvozdům.

Po důkladném plánování a dohadování bylo domluveno, že vyrazíme již v úterý. Osadníci jeli klasicky z Brna vlakem a já se k nim měl přidat v Kořenově na nádraží, kam jsem dojel jiným spojem a nakonec jsem tam byl první. Vyčkal jsem tedy příjezdu zbytku osady a protože už byl večer, tak jsme rovnou šli hledat nějakou hospodu. Nebylo to tak snadné, jak jsme si původně mysleli, ale nakonec jsme v pohodě zasedli v Martinském údolí. Spali jsme pod širákem různě kolem hospody, někdo blíž, někdo dál. Přestože byl teprve konec září, tak ráno byla jinovatka, zamrzlé kaluže a teploměr na místním hřišti ukazoval ještě asi v 9 hodin -3°C. V pohodě (tedy krom Jury Krátkýho, kterýmu v noci liška sežrala část zásob) jsme se zase sešli u hospody, která ale měla zavřeno. Naštěstí nám ve vedlejší otevřené sámošce ochotné prodavačky i uvařily kafe, takže bylo všechno v pohodě. Po osvěžení kávou a lahváči jsme se v klidu vydali zase zpět na nádraží, na ranní vlak do Polska, do Jakuszyc.

V Jakuszycích jsme nemohli odolat otevřené hospodě hned u vlaku, ale to polské pivo fakt nebylo žádnej zázrak, takže jen jednička a už jsme šli do hory. Počasí i teplota byla tak akorát, takže se šlo úplně na pohodu a cesta rychle ubíhala. Pauzu jsme si dali ještě na samotě Orly, kde Chlup i krátce zahrál, ale po chvíli jsme už zase šlapali dál, přes Karlovský most zpátky do Čech a do osady Jizerka. Tam jsme nakonec zakotvili v klasické dřevěnici Pešákovna, kde se navíc ukázalo, že hostinský je kontrabasista, který si však na basu sám moc nezahraje, takže když viděl futrály od kytar, tak přímo jásal a hned si chtěl zahrát. Skoro nás ani nenechal se v klidu navečeřet. Navíc se ještě ukázalo, že kuchař je pro změnu od nás z vesnice. Večírek na Pešákovně byl nakonec super a hrálo se a zpívalo tak, že stařičká dřevěnice pomalu nadskakovala ze základů.

Další články vztahující se k mojí rodné osadě: Potlachy, vandry a další akce T.O. Mňouci

Spali jsme pod širákem různě kolem hospody a v noci byla celkem dost slušná kosa. Až dodatečně jsme se dočetli, že na Jizeře byla na toto roční období skutečně rekordní zima a že tu naměřili -14°C. Ráno jsme ale v pohodě vstali, zašli do znovu do hospody na snídani a pak zase vyrazili vandrem dál. Rozloučit se s námi šel kompletní personál Pešákovny, protože takový večírek tu už hodně dlouho neměli. Toho dne nám ale počasí moc nepřálo, bylo pořádně hnusně, poprchávalo a trasa byla docela dlouhá. Dali jsme si ještě pauzu a pozdní oběd na Smědavě, ale počasí se moc nelepšilo a tak jsme museli dál šlapat do kopce tak jako tak. I tak jsme si to ale skvěle užili, počasí se časem přeci jen zlepšilo a po celodenním šlapání jsme došli až na Novou Louku. Tam jsme došli tak akorát v pozdním odpoledni a k otevřené hospodě, kde následoval další parádní večer s hromadou hraní a zpívání dlouho do noci, navíc ještě o to lepší, že se k nám tady přidalo dalších několik kamarádů.

Ráno bylo přímo nádherně, svítilo sluníčko, které rychle rozpustilo mlhu na Nové Louce. S Otlakem jsme spali v lese nad loukou a přímo ze spacáku to byl fakt skvělý pohled. Já jsem po chvíli vylezl, abych udělal pár fotek a už jsme se zase všichni sešli u ohniště na snídani. Potom následovala další etapa, kde jsme se roztrhali na několik skupin s tím, že se sejdeme až rovnou u Kozy v hospodě. Každá skupinka šla trochu jinudy, někdo kratší, někdo delší a já s Hoťasem asi nejdelší, kdy jsme se zastavili i u přehrady Bedřichov a zašli jsme se podívat i na slavný Island. Byl to fakt parádní vejšlap a tak akorát jsme pozdě odpoledne dorazili ke Kozovi, který nás již netrpělivě očekával, spolu s bandou dalších kamarádů i kamarádek a manželek. :-)

Mňoucké Jizerky - V lese #theta360 - Spherical Image - RICOH THETA
Mňoucké Jizerky 2018 - společná fotka ze závěrečného pohodového vejšlapu od Kozy do Frýdlantu.

Následoval další super trampskej večer, na který se přišli podívat i Kozovi kamarádi z okolí. Hausmankou tak zněly osvědčené trampské písně hodně dlouho, až skoro do rána. Někdo pak spal v hospodě na půdě, někdo na zahrádce a někdo za hospodou v lese - no, však to znáte. :-) Na ráno nám Koza nachystal vyprošťovací polívku a my si dali ještě bez báglu další vejšlap přes známé skalní útvary až do Frýdlantu. Vejšlap byl přímo luxusní, bez báglu už to byla pohoda i když trasa byla celkem dlouhá a lahůdkou pak byla ochutnávka pivních speciálů v hospodě Frýdlantského pivovaru. Pak už jsme jen přejeli vlakem zpátky do Oldřichova a vyšlápli si ještě kopec nahoru zpátky ke Kozovi. Tam následovalo velké finále venku na zahrádce za hospodou, které bylo vlastně onou náhradou za letošní potlach naší T.O. Mňouci. :-D

Celej velkej vandr se super vydařil, tímto děkuji a zdravím všechny zúčastněné kamarády a osadníky.
Tak ahoj zase někdy třeba doma na Oslavce.

Kapsa, T.O. Mňouci.

P.S. - Pokud chcete dostávat informace o dalších nových článcích, použijte prosím odkaz zde: Odběr novinek

Galerie k článku Mňoucké Jizerky 2018

Společná od Kozy | fotografie
Společná od Kozy

Váš komentář k článku

Pište prosím jen komentáře, kterými se vyjadřujete k tématu. Políčka označená červenou hvězdičkou jsou povinná a bez jejich vyplnění nebude Váš text uložen v databázi. viz nápověda

84112214
:-) :-D :-| :-( ;-) ;-D :cool:
Fery
Ahoj Kapso,

parádní fotky i text. Jako bych tam byl s vámi. Dal jsem si k tomu po ránu lahváček a hlt božkovského rumíka. Takový e-vandr. Co dělat, když už nohy moc neslouží...

Ahoj a dík.
Michal Kupsa
Díky Fery za podporu a ať se ti daří, taky připíjím aspoň na dálku. :-)
JF
No to je dost, po čtvrt roce...

Akorát jste to v Polsku měli vzít přes chatu Gorzystow a po té odbočce na Sněžné věžičky jít. Pak po hřebeni přes Holubník a Ptačí kupy, tou asfaltkou ke Kristiánovu to je opruz.

Mimochodem, u týpka na Knajpě jste mohli mít slušné očko. Provozuje stánek na magistrále, ale nemá rád běžkaře ani kolaře. Zato když tam přijde pěšák, to se rozplývá:) Teda, bývávalo, už jsem tam tak dva roky nebyl:(
Michal Kupsa
Příště no, však ke Kozovi jistě ještě párkrát pojedeme. :-)
Týpka na Knajpě se přiznám, že si ani nepamatuju, asi nějakej nevýraznej. :-)
Lahvák
Chudák starej Pešák se musel v hrobě vobracet, trampi přímo v hájovně! Ale vandr dobrej a fotky jako vždycky taky!
Michal Kupsa
Díky a máš pravdu, ona to byla vlastně původně hájovna! :-)
Black
Jako vždy,ty se s kvalitou fotek vždy vypořádáš na výbornou.
Michal Kupsa
Děkuju a ahoj někdy v lese! :-)
Jose
Pěkný to máš....ale na září bych takovou kosu nečekal. Letos to počasí bylo nějaký divoký https://jose68.rajce.idnes.cz/Cesky_les_-_vzhuru_na_Havran/ - mrkni ;-)
Michal Kupsa
Díky, jinak to počasí byl jen nějakej výkyv a jen jednu noc. :-)
Michal Kupsa alias "Kapsa" - Webová prezentace - ! Všechny zde publikované fotografie jsou chráněny autorským zákonem !
Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace