Domů » Články » Recenze » AF-S DX Nikkor 16-80mm f/2,8-4 VR - uživatelská recenze

AF-S DX Nikkor 16-80mm f/2,8-4 VR - uživatelská recenze

Už od samého počátku digitálních zrcadlovek formátu DX (tehdy vlastně ani jiné formáty skoro neexistovaly), byla silnou zbraní Nikonu vysoká kvalita základních zoom objektivů. Mnozí jistě dodnes vzpomínají na doslova legendární kombinaci zrcadlovky Nikon D70 s objektivem AF-S DX Nikkor 18-70mm f/3,5-4,5 G. Proč legendární? Pokud se nepletu, tak právě tato digitální zrcadlovka drží dodnes nepřekonaný rekord v počtu prodaných kusů a to napříč všemi značkami. A proč o tom nyní vlastně mluvím? Protože podle mého názoru za takto vysokými prodeji nestála jen kvalita samotného fotoaparátu, ale mimo jiné také vysoká kvalita tohoto základního objektivu. Myslím, že to byl od Nikonu skvělý tah, protože kvalitní základní objektiv je prostě pilířem fotografické výbavy naprosté většiny fotografů. Této úspěšné strategie se Nikon evidentně drží dodnes, protože nabídka základních objektivů je velmi široká a navíc ve skvělé kvalitě.

Nový AF-S DX Nikkor 16-80mm f/2,8-4 E ED VRNový AF-S DX Nikkor 16-80mm f/2,8-4 E ED VR - základní parametry: optickou soustavu tvoří 17 čoček ve 13 skupinách, počet lamel clony: 7, minimální zaostření 35cm od roviny čipu, filtrový závit 72mm, rozměry cca 80x85 milimetrů a hmotnost 480 gramů.

Doposud ale v nabídce chyběl nějaký ten světelnější základní zoom. Již roky je sice k dispozici model AF-S DX Nikkor 17-55mm f/2,8 G ED, ale ten je přeci jen již dnes poměrně letitý, velký a těžký. Navíc si nejsem úplně jist, zda se ještě vůbec vyrábí (i když v nabídce většiny obchodů ho stále najdeme). No, prostě už bylo na čase na inovaci a tak přichází nový model AF-S DX Nikkor 16-80mm F2,8-4 E ED VR, se kterým vás chci podrobněji seznámit v této uživatelské recenzi. A aby to bylo opravdu aktuální, tak jsem pro tento článek použil současný nejvyšší model digitální zrcadlovky v podobě Nikonu D7200.

Mechanické provedení a vlastnosti objektivu

Rozměrově je nový objektiv velmi podobný sice již staršímu, ale stále velmi oblíbenému modelu AF-S DX Nikkor 16-85mm f/3,5-5,6 G ED. Jejich hmotnost i konstrukční délka jsou téměř přesně shodné, jediný rozdíl je v tloušťce – nový objektiv je o trošku silnější (přesně o 8mm), což je pochopitelné kvůli vyšší světelnosti. Tomu odpovídá i větší průměr filtrového závitu, který je u staršího objektivu 67mm, kdežto u novinky je to již 72mm. Jinak jsou si oba objektivy velmi podobné, tedy klasické černé provedení, pogumovaný prstenec zoomu i ostření a samozřejmě také kovový bajonet a gumové těsnění proti vlhkosti a prachu kolem něj.Zajímavý je velmi krátký chod prstence zoomu (je to dobře viditelné i na produktových fotografiích), což může být velmi praktické například při akčnějším fotografování v terénu. Na novince ale zaujme také zlaté písmeno N, které nám říká, že objektiv byl vybaven nejmodernějšími antireflexními vrstvami Nano Crystal Coat.

Kromě již zmíněných antireflexních vrstev jsou čočky nově také potaženy speciální fluorovou vrstvou, která odpuzuje prach, vodu a nečistoty obecně. Také optická soustava stojí za pozornost, obsahuje hned 4 čočky z ED skla a 3 asférické čočky. Samozřejmostí je pak již vybavení stabilizátorem obrazu VR, který umožňuje fotografovat až o 4 EV delšími časy závěrky, než obvykle. Stabilizátor je také dokonale tichý, s ohledem na použití při natáčení videosekvencí. Nesmím zapomenout ani na nejmodernější elektromagnetickou clonu (písmenko E v označení objektivu), která je rychlejší a hlavně přesnější, zejména při rychlém sériovém snímání. Tento objektiv je prvním DX objektivem, vybaveným touto clonou.

AF-S DX Nikkor 16-80mm f/2,8-4 E ED VR Optická soustava objektivu AF-S DX Nikkor 16-80mm f/2,8-4 E ED VR Sluneční clona Nikon HB-75 Měkké pouzdro Nikon CL-1218

Jak je u Nikonu většinou zvykem, tak i v tomto případě je součástí balení objektivu kromě obou krytek také měkký obal a sluneční clona. Právě nová sluneční clona Nikon HB-75 stojí za samostatnou zmínku. Nejedná se totiž o klasickou sluneční clonu, jakou známe z ostatních objektivů – má totiž hodně nezvyklý tvar, jaký jsem již roky neviděl. Těžko se to popisuje, ale koukněte na produktové snímky, ty mluví za vše. Asi nedokážu posoudit, nakolik je tento tvar účinnější, nicméně je to prostě zajímavé. Clona je navíc také vybavena pojistkou proti nechtěnému uvolnění. Celkově je tedy znát, že Nikon prostě tuto novinku vybavil kompletně tím nejlepším, co má k dispozici – a to od festovního mechanického provedení, přes vybavení technologickými vychytávkami, až po příjemné detaily, jako je právě vylepšená sluneční clona.

Praktické použití a optické vlastnosti

Při praktickém fotografování se mi na objektivu líbil neobvykle krátký chod prstence zoomu a také jeho skvělé vyvážení, na mé digitální zrcadlovce Nikon D7200 seděl doslova dokonale. Díky většímu průměru stejně dobře seděl taky v ruce, což ale může být hodně individuální, podle velikosti ruky konkrétního fotografa. Rozsah dostupných ohniskových vzdáleností je podle mě na základní zoom právě tak akorát. Podobné je to se světelností objektivu - tady sice někdo jistě namítne, že světelnost mohla být f/2,8 v celém rozsahu zoomu, ale to by objektiv musel být ještě o hodně větší a přišel by tak o příjemnou kompaktnost a také přijatelnou hmotnost. V praxi také skvěle fungovala stabilizace a automatické zaostřování, které je o poznání rychlejší, než například u již zmíněného staršího objektivu AF-S DX Nikkor 16-85mm f/3,5-5,6 G ED.

Kaplička u zámkuKaplička u zámku - Jablonná je hezká vesnice v Povltaví, kde najdete krásně opravený zámek a taky tuto pěknou kapličku.

Také po optické stránce je již z technických specifikací jasné, že si vývojáři dali na tomto objektivu opravdu záležet, což se samozřejmě projevilo i při praktickém fotografování a na dosažených výsledcích. Vezmu to ale jako obvykle pěkně postupně a začnu třeba u chromatické aberace. V případě chromatické aberace platí nejen u tohoto objektivu, že se dnes již hodnotí obtížněji, protože tato optická vada je korigována již firmwarem fotoaparátu před uložením na paměťovou kartu – i když většinou jen při fotografování do formátu JPG. Ale i když budete fotografovat do formátu RAW (NEF), tak se lze dnes chromatické aberace velmi snadno zbavit při zpracování fotografií v počítači, takže toto kritérium již není tak podstatné, jako tomu bylo dřív. Přesto je v tomto ohledu nový objektiv AF-S DX Nikkor 16-80mm F2,8-4 E ED VR optimalizován opravdu přímo vzorně – s chromatickou aberací se prakticky téměř nesetkáte. Občas se sice objeví, ale to už opravdu musí být hodně extrémní situace, takže v tomto ohledu je výsledek přímo skvělý.

MTF křivky objektivu AF-S DX Nikkor 16-80mm F2,8-4 E ED VRMTF křivky objektivu AF-S DX Nikkor 16-80mm F2,8-4 E ED VR

Stejně jako pomalu ale jistě ztrácí význam hodnocení chromatické aberace, tak úplně stejně již dnes ztrácí na významu vinětace, protože také vinětace se lze velmi snadno zbavit jak při zpracování snímků v počítači, tak i pouhým nastavením modernějších modelů fotoaparátů. Nicméně ani s vinětací nemá tento objektiv větších problémů a s tímto jevem se setkáme pouze při světlejších scénách na nejširším ohnisku zoomu a to pouze na plně otevřenou clonu f/2,8 ale pokud si přicloníte na f/4 nebo více, je vinětace již nepatrná.

Dalším kritériem hodnocení objektivu je sférické, nebo chcete-li, tak přesněji geometrické zkreslení. Tady již výsledky bohužel tak dobré nejsou a objektiv AF-S DX Nikkor 16-80mm F2,8-4 E ED VR vykazuje poměrně značné zkreslení – a to především na nejširším ohnisku 16mm. Při fotografování krajiny si toho sice asi ani nevšimnete, ale pokud budete fotografovat architekturu, tak tam již může být zkreslení opravdu viditelné, až rušivé. Naštěstí ale i tohle lze dnes již snadno a rychle korigovat. Naopak vynikajících výsledků objektiv dosahuje s ohledem na přenos kontrastu a také pokud jde o nežádoucí reflexy v protisvětle. Pokud se budete snažit, tak jistě nějaký ten odlesk "vyrobíte", nicméně se musí nechat, že špičkové antireflexní vrstvy tady odvádí dobrou práci a že praktické výsledky jsou v tomto ohledu opravdu velmi dobré.

Nový kříž na Skalisku BednářNový kříž na Skalisku Bednář - Letos se na Bednáři objevil nový kříž, vypadá pěkně, je vidět i z velké dálky. Snad tu dlouho vydrží.

Nesmím zapomenout ani na bokeh, který je díky cloně s kruhovým otvorem opravdu hezký a přirozený, i když práce s hloubkou ostrosti není úplně snadná. Objektiv má sice vyšší světelnost, ale pořád je to DX formát a hlavně velmi krátké fyzické ohnisko (což ale samozřejmě není vada, ale spíš fyzikální vlastnost). To nejdůležitější ale na konec – a to je ostrost. V tomto ohledu si dal výrobce obzvlášť záležet. Na nejširší ohnisko a otevřenou clonu f/2,8 se sice v rozích mírná neostrost objeví, ale zase neznám scénu, kde by to prakticky vadilo – snad jen v případě fotografování dokonale rovné předlohy. Jinak je objektiv opravdu hodně ostrý a to v podstatě téměř bez ohledu na nastavené ohnisko či použitou clonu. Tento objektiv je tak ideální zejména pro nejnovější digitální zrcadlovky formátu DX se současným nejvyšším rozlišením čipu 24 Mpix, jako jsou například modely Nikon D7200 nebo Nikon D5500.

Cena a závěr

Na novém objektivu AF-S DX Nikkor 16-80mm F2,8-4 E ED VR je opravdu znát, že si na něm dal výrobce skutečně hodně záležet. Pro základní zoom formátu DX byl zvolen takřka ideální poměr mezi vhodným ohniskem, světelností, hmotností i rozměry. Také technologicky je objektiv doslova špičkový a patřičně našlapaný, protože na něm byly použity všechny nejmodernější vychytávky, jaké má výrobce v tento okamžik k dispozici. Této snaze pak odpovídají i praktické výsledky, které bych shrnul do prostého konstatování, že se bez debat jedná o nejlepší současný základní zoom pro digitální zrcadlovky Nikon formátu DX. Nesmím ale zapomenout ani na cenu. Objektiv jde v těchto dnech zrovna do prodeje a jeho aktuální (07/2015) prodejní cena je 29.990,- Kč včetně DPH. Upřímně řečeno, je to opravdu celkem dost, výrobce holt za své špičkové technologie požaduje také odpovídající cenu a kvalita prostě taky něco stojí.

Michal Kupsa

P.S. - Pokud chcete dostávat informace o dalších nových článcích, použijte prosím odkaz zde: Odběr novinek

Nakonec ještě obvyklá anketa, hlasujte prosím zde:

Anketa: Jak se vám líbí nový objektiv AF-S DX Nikkor 16-80mm f/2,8-4 E ED VR ?

Celkem hlasovalo 470 lidí

Aktuální vývoj ceny objektivu AF-S DX Nikkor 16-80mm f/2,8-4 E ED VR na českém trhu:

 

P.S. – Na závěr si můžete jako obvykle stáhnout několik ukázkových fotografií v plném rozlišení. Snímky byly pořízeny fotoaparátem Nikon D7200 a pro šťouraly jen dodám, že jsou v nejvyšší kvalitě formátu JPG a NEF (RAW), tak jak byly fotoaparátem (v základním nastavení) uloženy na paměťovou kartu, tedy zcela bez úprav. Pečlivým nastavením fotoaparátu a hlavně vhodným zpracováním z formátu NEF (RAW) by bylo možné dosáhnout ještě podstatně lepších výsledků.

Přílohy



Váš komentář k článku

Pište prosím jen komentáře, kterými se vyjadřujete k tématu. Políčka označená červenou hvězdičkou jsou povinná a bez jejich vyplnění nebude Váš text uložen v databázi. viz nápověda


*
*
17171914
*
:-) :-D :-| :-( ;-) ;-D :cool:
tomas
Dobrý den
nikon 16-80 je určitě super,ale co třeba nikon 18-140 ?
Je ta 18-140 o dost horší?mně by vyhovoval ten větší rozsah.Používám teď nikon D 7500.
děkuji tomas
Michal Kupsa
Dobrý den, tam jde spíše o světelnost, nicméně objektiv 16-80 je opravdu opticky a trošku i mechanicky lepší. Skvělý je také 16-85, který se ale již asi nevyrábí. Chybu ale určitě neuděláte ani s jedním z nich.
Miroslav
Ďakujem za odpoveď
ešte sa chcem opýtať, chcem vymeniť moju 18-105 za nejaký lepší zoom, čo by to podľa Vás mkoho byť? Pevný už mám.
Ešte raz ďakujem a prajem pekný deň.:-)
Michal Kupsa
Proč měnit? 18-105 není špatný sklo. :-)
Miroslav
Dobrý deň,
vedel by ste mi prosím Vás poradiť, čo by bolo lepšie k d5200, 16-80, alebo sigma 17-70? Ďakujem veľmi pekne
Michal Kupsa
Dobrý den, vhodné jsou oba, ale k D5200 bych volil spíš něco lehčího.
Martin
Díky za rychlou reakci. Nevím, do jaké míry máte vyzkoušené oba objektivy (16-85 a 16-80), ale co kresba, hloubka ostrosti a rychlost... dá se to nějak porovnat a udělat nějaký Váš subjektivní názor odborníka? Díky moc a omlouvám se, že Vás zdržuji :-) Martin
Michal Kupsa
Jak jsem již naznačil v předchozím komentáři - v optickém výkonu ani rychlosti AF není zásadního rozdílu.
Martin
Dobrý den pane Kupsa, na Váš web jsem narazil před několika dny a Vaše recenze jsou fakt perfektní. Moc mi to dalo. Chtěl bych se vás zeptat, který objektiv by jste volil na tělo Nikon D7200? Vámi oblíbený AF-S DX Nikkor 16-85mm f/3,5-5,6 G ED nebo recenzovaný AF-S DX Nikkor 16-80mm f/2,8-4 VR? Chci nějaký kvalitní objektiv místo seťáku Nikon 18-105mm f/3,5-5,6... :-) (fotím akce, portréty, sem tam oslavy a samozřejmě rodinku). Díky ještě jednou za Váš čas, super recenze a fundované rady. Ať se daří. Martin ;-)
Michal Kupsa
Dobrý den,
no, velmi dobré jsou oba a pokud potřebujete vyšší světelnost, pak je asi lepší volbou 16-80. Pokud ale není světelnost absolutní prioritou, pak je 16-85 menší, lehčí a hlavně o dost levnější. Nicméně musím ještě dodat, že ani seťák 18-105 není vůbec špatný, jeho nedostatky jsou spíš mechanického rázu, ale při rozumném zacházení nejsou problémem.
Zdravím a přeji dobré světlo.
Zbyněk
Objektiv Nikkor 16-80mm f/2,8-4 E ED VR jsem zkoušel před půl rokem na těle Nikon 7200 a můžu potvrdit excelentní kvalitu obrazu, zpracování, rychlý při ostření a tichy. Přidal bych reakci na objektiv 17-70 od Sigmy (který by se mu měl "vyrovnat"). Taktéž jsem měl možnost testovat a dle mého názoru nic moc ! Předčí ho i takový seťák, jako je od Nikonu 18-140 !
Michal Kupsa
No, říkat Nikonu 18-140 seťák je trochu dost přehnané, jinak souhlas. :-)
Jana
Dobry den,planuji koupit telo D5600. Je k nemu tento objektiv vhodny? Nebude vysledkem prumerna kvalita kvuli spojeni zacatecnickeho tela a pokrocileho objektivu? Dekuji za odpoved.
Michal Kupsa
Dobrý den, ano, vhodný je a kvalita nebude levnějším tělem nijak degradována, snad jen je na tak malé tělo dost velký a těžký. Jinak ale žádný problém.
Pavel
Vypadá to na zajímavý objektiv. Vůbec by jsem na něm neřešil nějaké soudkovité zkreslení, vinětování nebo chromatickou aberaci, jako se někde píše, když jeho přednosti jsou kontrast a parádní ostrost do rohu. Vůbec by mi to nevadilo.;-);-)
Michal Kupsa
Přesně tak, ostrost je hlavní, ostatní už lze řešit v PC. :-)
Martin
Zdravím Vás.
Chcel som sa spýtať či je tento objektív vhodný na NiKON D5600.
momentálne mam objektív Nikkor AF-P DX NIKKOR 18-55mm f/3.5-5.6G VR DX.
alebo aký by ste odporučili objektív na univerzálne fotografovanie.
Ďakujem za odpoveď.
Michal Kupsa
Dobrý den, ano, vhodný je, snad jen je na tak malé tělo dost velký a těžký.
Pavel
Zajímavý objektiv. Hlavně v ostrosti a kontrastu.
Michal Kupsa
Jo, jo - povedl se. :-)
Vlasta
Zdravím Vás a prosím o názor:
chci kvalitní univerzální objektiv na cesty. Zatím mám Nikon D5500 a k tomu setový 18-55; 70-300 a pevnou 35/1,8. Nevím ještě, zda posun výše bude na D7500 a nebo na FX (750), ale určitě bude.
Koupit tento a nebo raději
https://objektivy.heureka.cz/nikon-24-120mm-f-4g-ed-af-s-vr/#section
Široké ohnisko chci mít pokryté novým nikonem 10-20, který už mám zamluvený a jen čekám, kdy bude naskladněn, u výše uvedeného získám delší zoom; světelnost sice nižší, ale konstantní; odrazuje mne však hmotnost, pokud si představím, že jej nasadím na lehoučkou D5500. mám je možnost získat za příznivější cenu než 16-80...ale to by v tuto chvíli nehrálo takovou roli, protože dám raději více (když už jsem si našetřila :-) a budu si jistá, že je kvalitní. Nejdůležitější je pro mne kvalita a rychlost ostření, vzhledem k tomu že fotím často pohyb a mám oční vadu, díky které nejsem schopná vůbec kvalitně ostřit manuálně. Musím se spoléhat čistě na objektiv. Moc děkuji.
Michal Kupsa
Zdravím, já bych spíše počkal na nový Nikon 10-20 a pak bych si teprve po nějakém čase focení ujasnil, co dál. Objektiv 24-120mm je na Nikon D5500 v podstatě vysloveně nevhodný - jak kvůli rozměrům a hmotnosti, tak i kvůli rozsahu ohniska.
Zdravím a přeji dobré světlo.
Lena
dobrý den, existuje nějaký základní zoom použitelný na DX a zároveň FX formát?
Michal Kupsa
Dobrý den, použít lze FX na DX i naopak, jen to má vždy nějaké omezení. Při DX na FX menší rozlišení, při FX na DX zase menší úhel záběru.
Více třeba zde: https://www.michalkupsa.cz/blog/kombinace-formatu-nikon-dx-a-fx-38.html
stefan salaba
Panove : pozeram vase diskusie a sa trapim premna ako amatera starsej generacie co fotim zo zaluby len sa obzeram ako teda je to vsetko???, som majitelom nikon D3100 uz 6rokov kupoválsom na zaciatku ako visla a 18/105objektiv je na case menit obzeram aki by bol nastupca one d3100hladam a sledujem recenzie zda najdem premna neso osozne aabysom mohol vybrat foták ako aj objektiv, No marne vsade narazam na protihodne nazori co samo o sebe je vinikajuca vec Sam sa nebranim tomu . reklama aj spatna jelen reklamou. ale ako vyberem potom ten moj visnivany foták??????poradte ako nato mja adresa znie istvan.mikulás@orangemail.sk ak sa mi nekto venuje dakujem mu .
:-)
Michal Kupsa
No, je to těžké, protože každý má jiné potřeby, jiné požadavky, jiné priority a taky každý fotí něco jiného. Obecně bych ale řekl, že objektiv 18-105mm není potřeba měnit, ten je velmi dobrý. Otázka je výměna těla za novější a oproti D3100 přeci jen doba pokročila.
zb
Pevně doufám, že se Nikon konečně umoudřil a vyrobili pořádný objektiv, byť ta cena je už hodně vysoká. Pokud někdo chce relativně univerzální základní zoom dobré optické i mechanické kvality na DX, tak bohužel není z čeho vybírat.
Michal Kupsa
Objektiv je to povedený, ale výbornou alternativou je třeba i Nikon 16-85mm DX.
Martin K.
Dobrá recenze, díky. Mě se nový Nikkor hodně líbí, kdyby byl za poloviční cenu, hned ho kupuji. Ale 30 000 Kč za něj bohužel nemůžu dát.
Michal Kupsa
Mohu jen souhlasit, ten objektiv je sice opravdu velmi povedený, ale i tak je ta cena přeci jen příliš vysoká - zejména z pohledu většiny uživatelů zrcadlovek DX, kterým je určen (a je celkem jasné, že většina uživatelů systému DX ho má proto, že je třeba oproti FX levnější).
predak
re MK 5.8. Když si koupím objektiv, tak pokud to jde, fotím při cloně na které je nejlepší kresba, bývá to cca dvě clony nad světelností, čím je větší světelnost, tím je tato hodnota příznivější, hodnotu světelnosti využiji, pokud to jinak nejde a v kapse nemám lepší pevné sklo s kterým bych to vyfotil. Kolik procent Vámi na netu publikovaných fotografií je foceno na "plnou díru"??
P.S.: jsem amatér, fotím pro zábavu a pořádné foto se mi povede tak v 1% expozic, takže to co píši berte jako můj subjektivní názor a pokud Vás to pobuřuje tak se omlouvám :-(
Michal Kupsa
No, to pořekadlo o dvou clonách nad plnou dírou je hodně nepřesné. Jednak je "to nejlepší" většinou spíš někde uprostřed celého rozsahu, ale hlavně ten "vrchol" není výrazný, takže v praxi je to většinou spíš o tom, vyhnout se cca 1 clonu od maxima a minima, přičemž v tom rozsahu mezi tím už je to v podstatě jedno.
Jinak já osobně taky skoro nikdy nefotím na plnou díru a vyšší světelnost bych taky nevyužil a proto si objektiv tohoto typu s f/2,8 nekoupím. Ale pokud se bavíme o obecném hodnocení, tak je nutno se povznést nad osobní preference a hodnotit objektiv z obecného pohledu (tedy nejen z toho svého osobního), ale je nutno vzít v úvahu i to, že existují i jiní fotografové, s jinými požadavky a úplně jiným stylem fotografování - a o tom to je.
Jinak Vám Váš názor neberu, respektuji ho, ale přiznám se, že mi v podobných diskuzích trošku vadí právě ta absence zohlednění i jiných úhlů pohledu a jiných potřeb ostatních uživatelů. Je totiž velký rozdíl hodnotit co je dobré pro mě osobně a co je dobré v obecnější rovině, případně v rovině uživatelů, jímž je objektiv určen, byť v této skupině sám nejsem. Jednodušeji řečeno, je velký rozdíl říct, že model XY je lepší, nebo že XY je lepší pro mé potřeby. Zdánlivě je to detail, ale takto vznikají fámy - a že jich v tomto oboru je hromada. :-)
Každopádně díky za názor i diskuzi a přeji dobré světlo.
predak
re MK 4.8.U tohoto objektivu je clona 2,8 prakticky nevyužitelná. Na portrét?, na detail?, na nejkratším ohnisku volovina, na krajinu?, ještě větší volovina. Město v noci?, krátké ohnisko na kterém 2,8 ještě vydrží má natolik brutální zkreslení, že je tato clona taky nevyužitelná. Nějaké využití se samozřejmě najde ale bude to méně než jedno procento expozic. Jediné masovější využití je nepřímé - zlaté oko.
Michal Kupsa
No, jednak bych nezobecňoval - to, že to vy osobně využijete pouze na 1% fotografií je sice zajímavé, ale nelze to brát jako nějaké obecné hodnocení. No a druhak mě zaráží, že někdo, kdo tvrdí, že f/2,8 je v tomto případě vlastně k ničemu, tak si sám objektiv s podobným ohniskem a také s f/2,8 pořídí. :-)
predak
re MK 3.8
Nikkor je samozřejmě lepší objektiv než mnou zmiňovaná Sigma, hlavně by to mělo být znát na práci autofokusu a kresbě při mezních nastaveních. Stejnou nebo lepší službu měním na "při středních hodnotách clony a ohn. vzdálenosti na papíře nepoznáte, kterým z výše zm. ohbjektivů bylo foceno" :-)
Michal Kupsa
To asi ano, ale pokud je kritérium "střední hodnota clony", pak je otázka, na co potřebuji sklo s f/2,8. ;-)
Jura
Tak nějak nevím, pro koho je určen. Profík si ho nekoupí a amatér na něj nemá :-( Škoda
Michal Kupsa
No, už teď znám profíka i amatéra, co ho mají. Nelze všechny soudit podle svých kritérií. Je to jako se vším - prostě každý má jiné požadavky i jiné možnosti.
predak
Objektiv je podle mě téměř neprodejný, stejnou službu (ne-li lepší) udělá Sigma 17-70 (nová), je lehčí, má větší poměr zvětšení a je za zlomek ceny recenzovaného objektivu. Jsem vlastníkem a velká spokojenost. Je to škoda, při ceně o třetinu nižší by se dalo o koupi uvažovat...
Michal Kupsa
Stejnou, nebo lepší službu? Porovnával jste oba objektivy nebo jen odhadujete? :-)
Michal Kupsa alias "Kapsa" - Webová prezentace - ! Všechny zde publikované fotografie jsou chráněny autorským zákonem !
Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace