1. Letecké wherigo
neděle 6. květen, 2012 | 8 komentářů | zobrazeno 11498×GeocachingKdyž jsem poprvé zaznamenal existenci 1. Leteckého wheriga (GC30ZY2), tak mi hned bylo jasné, že to nebude jen tak běžná hra, zvláště pak, když jsem zjistil, že autorem je Maxinoha. Ten se díky kvalitě svých cartridgí již stal doslova legendou, protože jeho hry patří k nejlepším a to nejen z hlediska České republiky ale globálně. Navíc je spoluautorem osvědčeného softwaru pro tvorbu wherigo cartridgí – URWIGO, který používají nejen naši ale i zahraniční geokačeři. Okamžitě mi bylo jasné, že tohle je prostě výzva, kterou nemohu nechat jen tak být. Navíc je to první, opravdu letecká geocache nejen u nás ale možná i na světě.
Před startem u "našeho" letadla ....
Nikdy předtím jsem ale v malém sportovním letadle neseděl, natož abych ho navigoval na přesný let a tak nastal čas na domácí přípravu. Důkladně jsem si proto přečetl listing a také návod na leteckou část hry, která je v listingu ke stažení (návod jsem si pro jistotu i vytiskl a hned přibalil do své fotobrašny). Po chvíli mi bylo jasné, že snadné to určitě nebude ale zase kdyby to bylo snadné, tak by to nebyla žádná výzva. Dále jsem pokročil ke studiu letadel, která jsou na letišti k dispozici, a začal plánovat samotný let. V sobotu ráno se mi ale ozval samotný Maxinoha, že se jede jen tak kouknout na letiště a jestli se nechci přidat. To jsem samozřejmě nemohl odmítnout a tak jsem si narychlo ještě stáhnul čerstvou verzi cartridge a také kešky v okolí Příbrami, sbalil fotobrašnu, hodil na sebe maskáče a šel jsem vyhlížet Maxinohu. Po chvíli jsme už uháněli směrem na Příbram, ale nedělal jsem si zatím velké iluze, protože o víkendu bývá na letišti dost narváno a samozřejmě jsem ještě neměl nic domluveného, protože jsem teprve před pár dny dorazil z geoexpedice Severny v Rusku.
Po příjezdu na letiště jsme zjistili, že dneska tu žádný z pilotů – kačerů není a tak jsme napřed jen tak okukovali letadla před i v hangárech a také luxusní sportovní automobily světových značek, které se tu dneska sjely. Pak jsme také koukali na meteoradar, protože počasí nebylo nic moc a vypadalo to, že brzy začne pršet. Tak jsme si ještě zašli do restaurace na oběd, příjemně pokecali a pozorovali počasí. Za chvíli začalo opravdu pršet a tak jsem začal ztrácet naději, že se to dnes vůbec podaří. Pak jsme zašli do komerční části letiště, kde jsme navíc zjistili, že i přes špatné počasí není žádné volné letadlo. To už jsem definitivně ztratil iluze a pomalu jsme se chystali k odjezdu. Najednou se však v amatérské části letiště zničehonic zjevil Alda.L, pilot a kačer v jedné osobě. Slovo dalo slovo a Alda začal připravovat na start letadlo Zlín 43. Maxinoha tedy nakonec naznal, že poletí taky, protože si chce otestovat novou verzi cartridge. Honem jsme proto vyběhli odehrát úvodní pozemní pasáž a za chvíli jsme se již oba soukali do letadla.
Krátké video z úvodní části přímého letu :
Owner Maxinoha si sedl dozadu a hned konstatoval, že nebude radit, že bude jen v roli pozorovatele, aby viděl v reálu, jak hra probíhá v rukou někoho jiného, nestranného. Kecat mi do toho ale stejně nemohl, i kdyby chtěl, protože zadní sedadlo ve Zlínu 43 není vybaveno interimem a za letu bez něj stejně není slyšet ani slovo. Alda mi zase pro změnu řekl, že mi to nijak neulehčí a že ho mám navádět, abych si hru opravdu užil a lépe se vžil do role opravdového navigátora – za což mu děkuji, protože takhle to bylo opravdu dokonale reálné. Začal jsem tedy honem lovit v paměti vědomosti z domácí přípravy a už jsme rolovali na start. Překvapivě rychle jsem se vžil do své nové role a se zkušeným pilotem Aldou jsme tak během chviličky vytvořili dokonale sehraný tým a hlášky typu „kontrolní bod č.2, vzdálenost 6,3 km, kurz 310, výška letu 750 až 800 metrů“ mi šly jako po másle.
Nicméně se po chvíli ukázalo, že zase tak úplně snadné to není, protože v roli navigátora musíte sledovat hned několik věcí najednou a při rychlosti letu cca 180 km/h toho času zase tolik není. Musíte sledovat navigaci a případně pilotovi dávat pokyny ke korekci směru letu, je také nutno hlídat vzdálenost ke kontrolnímu bodu (kterou je také nutno hlásit pilotovi) a současně také kontrolovat výšku letadla nad zemí, protože některé body na trase je nutné prolétnout ve správné výšce – případné korekce také musíte hlásit, aby pilot stihnul korekci výšky ještě před vletem do kontrolní zóny. Ihned po průletu zadaným bodem musíte v navigaci potvrdit, zda fotografie na displeji odpovídá terénu pod vámi a hned musíte začít pilota navigovat na další bod. Krom toho všeho ještě musíte monitorovat terén, protože dalším z úkolů je přiřadit fotografie v inventáři jednotlivým úsekům letu. Je toho tedy opravdu dost a po celou dobu letu jsem měl plné ruce práce, takže jsem skoro ani nestíhal fotografovat.
Po půl hodině jsme absolvovali celou trasu a tak jsem konečně mohl začít Aldu navigovat na přistání. Samotný manévr proběhl také hladce a než jsem se pořádně stačil vzpamatovat, tak jsme již zase stáli i s letadlem před hangárem. Tady jsem ještě provedl několik závěrečných úkonů ve hře a také jsem se od „rozhodčího“ dozvěděl finální verdikt. Pár chybiček se vloudilo, zejména při určování pozemních objektů, což bylo opravdu velmi těžké. Nicméně jsem získal 573 bodů a cartridge mě sdělila, že jsem uspěl a navigovala mě již na finálku. Ta je sice trošku dál, než je obvyklé ale rozhodně stála za to – krásně provedená a dokonale stylová, opravdová třešnička na dortu.
Tato wherigo cache byla moje první s kombinací obtížnosti a terénu 5/5 a moje 45. odehrané wherigo. Hru jsem absolvoval na navigaci Oregon 450 s aktuálně nejnovějším firmwarem 5.50 a wherigo enginem 2.11. Hra probíhala naprosto hladce a bez jediného zádrhelu.
Závěrem posílám veliké díky ownerovi Maxinohovi a také pilotovi Aldovi za skutečně nezapomenutelný geozážitek.
--------------------------------------------------------------
Několik rad a doporučení pro případné další hráče této skvělé hry :
1. Opravdu to není tak lehké, jak se zdá - nepodceňujte proto domácí přípravu!!!
2. Letadlo si rezervujte pokud možno předem (ideálně na všední den), na letišti je dost plno. Informace o letišti, letadlech a cenách najdete na webu : LKPM Při výpočtu ceny se počítá cena za minutu letu za celé letadlo, hra trvá cca 30 minut čistého letu.
3. Doporučuji lov ve skupině, pojistíte se tak proti chybě cartridge, která se bohužel prostě úplně vyloučit nedá a ve skupince také výrazně ušetříte na nákladech na samotný let (neměl by být problém dostat se pod 1.000,- Kč na osobu).
4. Samozřejmě si nazapomeňte vzít fotoaparát ale počítejte s tím, že toho zase tak moc nenafotíte, protože samotná hra vás dokonale zaměstná a budete mít většinu času plné ruce práce. Pokud si tedy chcete v klidu zafotit, tak si objednejte lety rovnou dva - jeden na hru (po startu je nutno v časovém limitu naletět na trasu a také po průletu posledního bodu je nutné v časovém termínu navést pilota na přistání, takže prodloužení letu za účelem focení není možné) a po odlovu finálky pak druhý let na pohodové focení.
5. Samozřejmostí by měly být čerstvě nabité baterie v navigaci a zklalibrovaný kompas.
--------------------------------------------------------------
PS: Pěkný článek i fotky!
Tohle je opravdu velký zážitek, taky jsem si ho moc užila